SDL-användare uppskattar en fungerande kundservice och tjänstens nya egenskaper
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utredde genom en enkätundersökning hur nöjda kunderna är med Servicedatalagret (SDL). Enkäten genomfördes i början av maj 2021 och besvarades av 201 användare av Servicedatalagret. 37 procent av respondenterna var huvudanvändare, 58 procent administratörer och 4,5 procent gränssnittsanvändare.
Av respondenterna upplevde 34,8 procent att SDL är mycket tillförlitligt och 38,3 att det är tillförlitligt. 13,4 procent ansåg däremot att tjänsten inte är särskilt tillförlitlig och 3,5 procent ansåg att den inte alls är tillförlitlig. 10 procent av respondenterna kunde inte säga sin åsikt.
Man var nöjd med SDL:s kundstöd. Påståendet ”Jag fick snabbt tag i en expert” fick medeltalet 4/5 i enkäten och påståendet ”Jag fick sakkunnig service” fick medeltalet 4,1/5. 54,2 procent av användarna hittade väl och 43,6 procent hittade delvis de uppgifter om Servicedatalagret som de letade efter.
64 procent av användarna upplevde att användningen av SDL i allmänhet är mycket eller ganska enkel. På motsvarande sätt ansåg 32,4 procent att SDL är ganska eller mycket besvärligt att använda.
De nya egenskaperna som lagts till i Servicedatalagret gillades. I enkäten begärdes en sifferbedömning av nyttan med den funktionalitet som förverkligats under tretton års tid. 11 av de nya egenskaperna fick betyget 3,08/4 eller mer. De mest lyckade egenskaperna ansågs vara möjligheten att utöver tjänsterna lägga till servicekanaler i servicehelheterna (3,45/4), möjligheten att enkelt återställa innehåll från arkivet (3,44/4) samt förlängningen av den automatiska arkiveringen från 12 månader till 18 månader (3,44/4). Mer information om SDL:s nya egenskaper finns i SDL:s versionsmeddelanden och aktuella utbildningar.
Beklagligt få upplevde fortfarande att tjänsten är till nytta för dem i deras eget arbete (2,29/4).
Mest spridning orsakade frågan om hur lätt eller svårt användarna upplever att det är att utnyttja SDL-uppgifterna via gränssnittet: 15,9 procent ansåg att det var mycket eller ganska lätt och 14,4 procent ansåg att det var mycket eller ganska svårt. Hela 11,4 procent visste ännu inte att informationen i SDL kan utnyttjas i andra system. Ett centralt mål för SDL är att information som lagras på ett ställe ska utnyttjas på olika webbplatser och i olika system. SDL-uppgifterna utnyttjas för närvarande redan av 66 organisationer. Dessutom planerar 43 organisationer att utnyttja SDL-uppgifterna.
Mer information om kundnöjdhetsenkäten
ptv-tuki[@]dvv.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö