Styrkande av dödsboets delägaruppgifter från och med 1.1.2020
Befolkningsregistercentralen, magistraterna och enheten för styrning och kontroll av magistraterna gick samman till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata 1.1.2020. Den nya myndighetens uppgift är att främja samhällets digitalisering, säkra tillgången på information och erbjuda tjänster för kunders livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fortsätter styrka dödsboets delägaruppgifter. Den nya myndigheten verkar riksomfattande så alla ansökningar om styrkande skannas och handläggs med bilagor i den ordning de inkommer oberoende av ort. På grund av detta är det viktigt att observera följande:
Nytt verksamhetssätt
- Lämna inte in den ursprungliga bouppteckningen eller bouppteckningens ursprungliga bilagor hos myndigheten.
- Lämna in en kopia på bouppteckningen hos myndigheten, ange på första eller sista sidan av kopian på bouppteckningen att ”kopian styrks av” samt åtminstone en persons underskrift och namnförtydligande.
- Lämna in bouppteckningens bilagor som ostyrkta kopior.
- Du kan även skicka in ansökningen, bouppteckningens styrkta kopia samt bouppteckningens bilagor som e-postbilagor som du själv skannat.
- Anteckningen om styrkan görs på bouppteckningens styrkta kopia. Vi arkiverar styrkandet av bouppteckningen och dess bilagor elektroniskt och förstör dokumenten som är i pappersform. Kopior på bilagorna returneras inte till kunden.
Nya servicekanaler
Bekanta dig med vår nya webbplats dvv.fi, där hittar du uppgifter om alla våra tjänster.
Du kan kontakt oss per e-post via [email protected] och [email protected] och fråga råd angående styrkande samt skicka ansökningar om styrkande. Om ditt meddelande innehåller personuppgifter eller annat konfidentiellt ska du skicka meddelandet som krypterad e-post.
Våra telefonnummer är 029 553 9099 (på finska) och 029 553 7000 (på svenska), vi betjänar dig vardagar kl. 9 - 12.
Att lämna in ansökan om styrkande
Skicka in en ansökan, styrkt kopia på bouppteckning samt kopior på alla bouppteckningens bilagor antingen per post till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1003, 02151 Esbo eller per e-post. Även verksamhetsställena tar emot dokument.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Siirry Katso-palvelusta
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta