Servicedatalagret utvidgar användningen av interoperabilitetsplattformen för kodlistornas del
Interoperabilitetsplattformen som genomförs och upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är avsedd för såväl den offentliga förvaltningen som den privata sektorn. Det informerande innehållet i plattformen består av ordlistor, kodlistor och datamodeller som behövs i informationsflöden och annan informationshantering.
Vid beskrivningen av servicedatalagrets tjänster och servicekanaler används flera olika kodlistor,
varvid ett strukturellt informerande innehåll kan produceras för användarna. I listorna kan användarna välja uppgifter som lämpar sig för tjänsten eller servicekanalen i fråga. Kodlistorna gör också det informerande innehållet enhetligt.
Tidigare har ordliste- och ontologitjänsten Fintos datasystem varit källan till informationen, men nu efter reformen söker vi ämnesord endast i Finto-systemet.
Som källa för de övriga kodsystemen används interoperabilitetsplattformen. Uppgifterna i
interoperabilitetsplattformens kodlistor finns på adressen koodistot.suomi.fi.
Kodlistor som används för serviceuppgifter i Servicedatalagret
- områdesuppgifter (kommuner, landskap, sjukvårdsdistrikt, regioner för företagstjänsters)
- målgrupper
- serviceklasser
- ämnesord
- livssituationer
- branschindelningar
Kodlistor som används för uppgifter om servicekanaler i Servicedatalagret
- områdesuppgifter (kommuner, landskap, sjukvårdsdistrikt, regioner för företagstjänsters)
Ändring för den som producerar uppgifter
Övergången till interoperabilitetsplattformens kodlistor medför inga ändringar för den organisation som producerar uppgifter via användargränssnittet. De som producerar uppgifter via IN-gränssnittet ska så snart som möjligt övergå till de nya kodlistorna. Ändringen av gränssnittet har genomförts så att de som producerar uppgifter via IN-gränssnittet kan skicka uppgifter med både Fintos och interoperabilitetsplattformens koder. De som använder uppgifterna ser båda kodlistorna i OUT-gränssnittet (uri, parentUri / newUri, newParentUri).
Uppdateringar av kodsystemen (med undantag av ämnesord) kommer i fortsättningen endast att göras på interoperabilitetsplattformen, och därför kan nya eller ändrade koder kan inte längre skickas i Finto-format.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö