Nu görs det mycket flyttanmälningar – avvikelser i telefontjänsten
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata övergår i år stegvis till ett nytt system för handläggning av flyttanmälningar. I övergångsskedet behandlas flyttanmälningarna intensifierat och därför är flyttrådgivningens telefontjänst stängd på fredagar under tiden 22.8–15.11. Du kan göra en flyttanmälan enkelt på nätet – se tipsen så går det smidigt.
Hösten den livligaste tiden för flyttar. Då är antalet flyttanmälningar till och med dubbelt så stort. Vi önskar att du som flyttar på hösten har tålamod. Även om vi genom att utveckla systemen har kunnat automatisera registreringen av adress och hemkommun, måste cirka hälften av anmälningarna fortfarande behandlas manuellt på grund av oklarheter i dem. Då tar handläggningen längre tid.
Den aktuella handläggningstiden hittar du på adressen https://dvv.fi/sv/handlaggningstiderna-vid-kundtjansten-for-privatpersoner. Handläggningstiden räknas från flyttdagen, eftersom anmälan enligt lagen först då kan behandlas. Det lönar sig ändå att göra anmälan i god tid på förhand så att den egna anmälan ligger först i handläggningskön på flyttdagen. Då behandlas anmälningarna i den ordning de inkommit.
När den nya adressen och hemkommunen har registrerats syns den i Suomi.fi-webbtjänsten under personens egna uppgifter.
Avvikelser i telefontjänsten på fredagar
Flyttrådgivningens telefontjänst är stängd fredagar under tiden 22.8–15.11. Flyttanmälningarna behandlas dessa dagar intensifierat för att säkerställa ett smidigt ibruktagande av det nya systemet.
Under denna tid rekommenderar vi att du använder de elektroniska servicekanalerna och bekantar dig med anvisningarna på webbsidan https://dvv.fi/sv/flytt. Övriga vardagar betjänar vi dig som vanligt.
Genom att fylla i flyttanmälan noggrant påskyndar du handläggningen
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata registrerar den nya adressen och hemkommunen för den som flyttar utifrån uppgifterna i flyttanmälan. I praktiken placeras personen i de angivna byggnaderna och delarna av dem. Därför är det viktigt att du i anmälan meddelar den fullständiga adressen. Om det saknas en motsvarighet i kommunernas byggnadsdatabas fördröjs registreringen av den nya adressen tills man rett ut saken.
Handläggningen av flyttanmälningar utvecklas just nu
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förnyar handläggningen av flyttanmälningar genom att övergå till ett nytt system som medför automatisering och minskar det manuella arbetet. Målet är att påskynda handläggningen och förbättra kvaliteten på tjänsten. Utvecklingsarbetet framskrider stegvis och dess effekter syns för kunderna under slutet av året. Läs mer om utvecklingsarbetet i den tidigare nyheten: Behandlingen av flyttanmälningar överförs stegvis till det nya systemet.
Det görs årligen mer än 720 000 flyttanmälningar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata får årligen över 720 000 flyttanmälningar och cirka 60 sakkunniga behandlar dem. Nästan 90 procent av flyttanmälningarna görs elektroniskt med hjälp av tjänsten flyttanmalan.fi som är gemensam för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Posti.
Utöver registreringen av adressen fattas i samband med behandlingen av flyttanmälan beslut om personens hemkommun. Hemkommunen påverkar förmåner, beskattningen och röstningsområdet och är därför en viktig del av behandlingen av flyttningar.
Tilläggsuppgifter för medierna: Ledande sakkunnig Anneli Kupari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected].
Tips för en flyttanmälan
- Gör flyttanmälan tidigast en månad före flyttdagen eller senast en vecka efter flytten i den gemensamma webbtjänsten för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Posti: flyttanmalan.fi. Du behöver finländska nätbankskoder eller ett mobilcertifikat för att kunna identifiera dig.
- Gör en stadigvarande flyttanmälan om du flyttar permanent till en annan ort och inte tänker flytta tillbaka inom ett år. Läs mer om tillfällig flyttanmälan på sidan Flytt i Finland under vanliga frågor om flyttning.
- Anteckna adressuppgifterna och fyll i blanketten omsorgsfullt: lägg till bokstaven för trappan och bostadsnumret såsom det står i till exempel hyresavtalet.
- Gör endast en flyttanmälan. Om den kommande adressen ändras före flyttdagen efter att anmälan gjorts, ska du göra flyttanmälan enligt den nya adressen. Du kan anteckna i tilläggsuppgifterna att den tidigare flyttanmälan är obefogad och kan avslås.
- Om du någon gång har aktiverat flyttspärren i Suomi.fi ska du klicka på den innan du gör flyttanmälan.
- När vi har behandlat din flyttanmälan uppdateras din nya adress i befolkningsdatasystemet. Du kan kontrollera dina uppgifter i Suomi.fi-tjänsten.
- Adressen kan registreras i befolkningsdatasystemet tidigast på flyttdagen. Detta beror på att det i befolkningsdatasystemet alltid ska finnas den aktuella informationen om vem som bor i lägenheten och därför kan uppgifterna inte matas in på förhand.
- Tack för att du i lugn och ro väntar på att din nya adress ska registreras. Den aktuella handläggningstiden finns på sidan Handläggningstider.
Uppdatering 20.8 kl. 12.00: Undantagstiderna för telefonservicen inom flyttrådgivningen gäller alla språk, alltså även den svenskspråkiga telefonservicen.
Uppdatering 24.9: Undantagstiden för telefonkundtjänsten har förlängts till och med 31.10.
Uppdatering 21.10: Undantagstiden för telefonkundtjänsten har förlängts till och med 15.11.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö