Bättre digitala tjänster med hjälp av Kvalitetsverktyg
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utvecklat Kvalitetsverktygen som en del av Programmet för främjande av digitalisering. Med Kvalitetsverktygen kan organisat-ionerna bedöma och utveckla kvaliteten på sina digitala tjänster. Med hjälp av kvalitetsverk-tyget kan organisationerna sträva efter en enhetlig kund- och ärendeupplevelse.
Vad är Kvalitetsverktyg?
Med Kvalitetsverktygen kan organisationerna bedöma och utveckla kvaliteten på sina digitala tjänster:
- Med hjälp av Självutvärderingsverktyget kan organisationer bedöma kvaliteten på sina digitala tjänster mot nationella kvalitetskriterier och få stöd för utveckling.
- Med hjälp av Verktyget för användarrespons har tjänsteleverantörerna möjlighet att få informat-ion och respons från kunderna om uträttande av ärenden i e-tjänsten. Användarrespons ges på skalan 1–5 efter ärendehanteringen. Dessutom har användaren möjlighet att ge öppen respons om att uträtta ärenden i e-tjänsten.
- Uppgifterna i Kvalitetsverktygen kan följas upp och jämföras i användargränssnittet. Uppgifter i självutvärderingar och kundrespons samlas in så att de kan jämföras med andra tjänster med olika faktorer.
- Dessutom kan organisationen öka användningen av e-tjänsterna. Senare gör Kvalitetsverktygen det möjligt att granska uppgifterna om tjänsternas användningsgrad.
Vi kartlägger intresset för att använda Kvalitetsverktyganvända
Kvalitetsverktygen publiceras för att tas i bruk i alla organisationer våren 2022. MDB infor-merar senare om en noggrannare tidtabell.
Du kan anmäla intresse för att ta i bruk Kvalitetsverktyg och anmäla dig till distributionslistan för Kvalitetsverktyg.
• Anmäl dig till distributionslistan Länk till en annan webbplatsÖppnas i ny flik (På finska)
Information om ibruktagandet av Kvalitetsverktyg i Serviceadministrationen
Det är gratis att använda Kvalitetsverktygen, men varje organisation står för eventuella kostnader för ibruktagandet. Anvisningar för ibruktagande och användning av Kvalitetsverktyg samt teknisk dokumentation publiceras i Suomi.fi-serviceadministrationen
Ibruktagandet förutsätter användningstillstånd för Suomi.fi-servicedatalagret (SDL), eftersom Kvalitetsverktygen ansluts till de tjänster/servicekanaler som beskrivs i SDL. Organisationer som redan har användningstillstånd för Servicedatalagret behöver inget separat användningstillstånd för Kvalitetsverktygen. Det är frivilligt att använda Kvalitetsverktygen.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö