Finansministeriet och Befolkningsregistercentralen:
Regionala pilotförsök med digitalt stöd inleds
I och med digitaliseringen av offentliga tjänster måste många medborgare lära sig nytt. Digital utslagning kan förebyggas genom digitalt stöd. Utvecklingen av digitalt stöd inleds inom fem pilotområden runtom i Finland.
De regionala försöken med digitalt stöd är en del av utvecklingen av verksamhetsmodellen för digitalt stöd. Modellen beskriver hur digitalt stöd kan ordnas i landet för att hjälpa de personer som inte kan eller förmår använda digitala tjänster. Det är viktigt att man i samband med digitaliseringen av samhället och tjänsterna ser till att alla har möjlighet att utnyttja de digitala tjänsterna.
I pilotförsöken har de regionala aktörerna till uppgift att samordna det regionala digitala stödet. Detta omfattar en bedömning av behovet av digitalt stöd hos invånarna i området, skapande av ett nätverk för de lokala aktörer som erbjuder digitalt stöd samt utveckling av tillgången till digitalt stöd.
Objekten för pilotförsöket har valts så att de har regional täckning
De regionala pilotförsöken med digitalt stöd genomförs i Lapplands sjukvårdsdistrikt samt i Österbottens, Norra Karelens, Norra Österbottens och Nylands landskapsförbund. Objekten för pilotförsöket valdes så att de utgör en helhet som är så omfattande och regionalt mångsidig som möjligt och verksamhetsmässigt kompletterar varandra. Det sammanräknade antalet invånare i pilotområden uppgår till cirka 2,6 miljoner personer, vilket betyder att man genom pilotförsöken når nästan hälften av invånarna i Finland.
Utvecklingsarbetet sker i tätt samarbete mellan pilotförsöken och tillsammans med Befolkningsregistercentralen och finansministeriet. Samarbetet inleddes i juni då aktörerna för pilotförsöken träffades för första gången. Målet är att information också i fortsättningen delas öppet och att bästa praxis sprids från ett område till ett annat.
Det digitala stödet hjälper till att komma i gång
Digitalt stöd erbjuds av många kommuner, servicepunkter, föreningar och bibliotek runt om i Finland. Det digitala stödet hjälper om man inte klarar av att använda en smartmobil, dator eller pekplatta eller om man behöver hjälp t.ex. vid användningen av digitala tjänster och installeringen av applikationer.
Medborgarrådgivning (tfn 0295 000) och webbplatsen Suomi.fi ger information om regionala digitala stödtjänster. Man försöker hela tiden i samarbete med de aktörer som erbjuder digitalt stöd göra det lättare att hitta digitalt stöd i tjänsten Suomi.fi.
Befolkningsregistercentralen utvecklar det digitala stödet på riksnivå
Enligt verksamhetsmodellen för digitalt stöd stödjer Befolkningsregistercentralen på riksnivå de aktörer som erbjuder digitalt stöd. Centralen bl.a. samlar in god praxis och utvecklar kvalitetsbedömningen inom det digitala stödet. Målet är att göra det stöd som erbjuds runt om i landet mer enhetligt och högklassigt.
Den riksomfattande verksamhetsmodellen för digitalt stöd utvecklades inom finansministeriets AUTA-projekt (2016–2017). För styrningen av pilotförsöken svarar finansministeriets och Befolkningsregistercentralens gemensamma team för digitalt stöd.
Ytterligare information:
Anna Melgin, projektchef, Befolkningsregistercentralen ([email protected]), tfn 0295 535 142
Heikki Talkkari, konsultativ tjänsteman, finansministeriet ([email protected]), tfn 0295 530 096
Tidigare nyheter om ämnet:
•17.4.2018: Remissvaren hjälper att utveckla digitalt stöd (vm.fi)
• 31.1.2018: AUTA-projektet: Förslag till digitalt stöd åt medborgarna på remiss (vm.fi)
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö