Stark rekommendation från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata om att använda tjänster med stark autentisering
Fallet Vastaamo har tvingat oss att granska praxisen med tjänster som används utan stark autentisering. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ger en stark rekommendation om att god praxis för verifiering av identiteten ska användas i alla webbtjänster, dvs. stark autentisering antingen med bankkoder eller mobilcertifikat. På så sätt försämras möjligheterna att lyckas med identitetsstölder.
I detta sammanhang har Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata också granskat sin egen verksamhet. Hittills har Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tagit emot och behandlat anmälningar som kommit in via webbplatsen eroakirkkosta.fi. I tjänsten i fråga används inte stark autentisering. MDB:s förfaringssätt har följt riktlinjerna från riksdagens justitieombudsman.
I fortsättningen rekommenderar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata personer som utträder ur ett religionssamfund att göra anmälan direkt i MDB:s elektroniskt tjänst där stark autentisering används.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har också kontaktat ansvarspersonerna för webbplatsen eroakirkkosta.fi och lyft fram riskerna med en kanal som fungerar utan stark autentisering.
Kontaktuppgifter för media:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Timo Salovaara, överdirektör, tfn 0295 535 303
fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Övriga publikationer från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med anknytning till fallet Psykoterapicentralen Vastaamo:
Frågor och svar till offer för identitetsstöld eller dataläckage
Blogg på finska: Henkilötunnusten väärinkäyttö ei lopu niitä muuttamalla
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö