Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata testar de utökade betjäningstiderna i Lahtis och Villmanstrand
Vi svarar på våra kunders önskemål och testar förlängda öppettider i Lahtis och Villmanstrand fram till slutet av året.
5.9.–12.12.2023 betjänar vi i Lahtis och Villmanstrand även kvällstid utan tidsbokning på tisdagar under jämna veckor kl. 16–18.
Under den utökade betjäningstiden kan man få råd, hjälp med att fylla i formulär och boka tid, inleda sitt ärende och returnera dokument.
Försöket med öppettider är ett gemensamt försök för de gemensamma serviceställena och fortsätter fram till slutet av 2023.
Vi rekommenderar att du bokar tid på förhand
Största delen av ärendena förutsätter inget besök på vårt serviceställe, utan ärendet kan skötas elektroniskt eller per telefon. Om ditt ärende förutsätter ett myndighetsmöte på vårt serviceställe rekommenderar vi alltid att du bokar tid på förhand via vårt tidsbokningssystem. På så sätt kan du sköta ditt ärende smidigare utan att vänta i onödan.
I Lahtis och Villmanstrand erbjuds betjäningstider med tidsbokning tisdagar, onsdagar och fredagar kl. 9–16. Du kan boka tid för att sköta de ärenden som kräver ett besök på vårt serviceställe.
Kommunicera elektroniskt med oss
Se våra tjänster som kräver besök
Uträttande av ärenden utan tidsbokning
Om du kommer för att sköta ditt ärende utan tidsbokning, var beredd på att vänta på din tur. Fram till slutet av 2023 testar vi de utökade öppettiderna i Lahtis och Villmanstrand, så du kan också uträtta ärenden med oss kvällstid på tisdagar under jämna veckor.
Vi betjänar i Lahtis utan tidsbokning 5.9.–12.12.2023:
- jämna veckor på tisdagar kl. 16–18.
- öppettiderna följande dagar: 5.9, 19.9, 3.10, 17.10, 31.10, 14.11, 28.11 och 12.12.
- onsdagar kl. 9–12
- fredagar kl. 9–12
Vi betjänar i Villmanstrand utan tidsbokning 5.9.–12.12.2023:
- tisdagar kl. 9–12 samt kl. 16–18 (Obs! Kvällstid endast under jämna veckor)
- öppettider kl. 16–18 följande dagar: 5.9, 19.9, 3.10, 17.10, 31.10, 14.11, 28.11 och 12.12.
- fredagar kl. 9–12
De gemensamma serviceställena erbjuder allmän rådgivning, hjälp med att boka tid och möjlighet att lämna in formulär och dokument även under de tider då Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas egen kundtjänst är stängd. Lahtis och Villmanstrands gemensamma serviceställen betjänar i dessa ärenden vardagar kl. 8.00–16.15 och tisdagar under hösten kl. 8.00–18.00.
Den förlängda öppettiden på eftermiddagen är ett gemensamt försök för statsförvaltningen som grundar sig på en enkät som genomfördes 2021. Enligt den är medborgarna intresserade av möjligheten att uträtta ärenden även efter kl. 16, men inte på veckosluten. Utifrån resultaten av försöken fattas bland annat beslut om fortsättningen för den förlängda öppettiden och den allmänna servicerådgivningen.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö