Inom projektet Prioritera digitalt söks lösningar för att minska mängden papperspost myndigheterna skickar
Syftet med projektet Prioritera digitalt som inleds vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är att söka lösningar för att minska mängden papperspost myndigheterna skickar. I och med kommande lagändringar kommer medborgare med digitala färdigheter i första hand att få myndighetspost digitalt. Projektet Prioritera digitalt är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Detta förutsätter att lagstiftningen ändras så att digital myndighetskommunikation blir den primära kanalen för dem som har möjlighet till det. Lagstiftningen avses träda i kraft 2026.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata möjliggör ändringen genom att utveckla Suomi.fi-meddelandena så att de motsvarar kommande lagändringar och genom att stöda organisationer och slutanvändare i användningen av tjänsten Meddelanden. Utvecklingsarbetet utförs på ett kundorienterat sätt i samarbete med medborgarna och de organisationer som använder tjänsten. För närvarande använder 1,3 miljoner finländare Suomi.fi-meddelanden. Efter lagändringarna skulle antalet användare öka till cirka 4 miljoner.
– Utöver den tekniska utvecklingen satsar vi i reformen på att medborgarna och organisationerna ska få tillräckligt med information om den kommande förändringen och dess konsekvenser. Vi beaktar också medborgarnas behov av digitalt stöd och strävar efter att förutse behoven. Vårt mål är att göra det smidigare att sköta ärenden med myndigheterna genom att öka antalet meddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden. Då minskar också mängden papperspost. Ändringen lägger samtidigt grunden till en i första hand digital myndighetskommunikation, berättar överdirektör Timo Salovaara.
Välkommen på Prioritera digitalt-informationsmöte i augusti 2024!
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar ett Prioritera digitalt-informationsmöte fredagen den 23 augusti 2024 kl. 9.00–10.30. Vid mötet presenteras färdplanen för projektet och målen för samarbetet med intressentgrupperna.
För vem?
Informationsmötet är avsett för personer som ansvarar för digital utveckling, kundupplevelse och kommunikation inom den statliga och kommunala sektorn och inom välfärdsområdena, förtroendevalda, medborgarorganisationer och systemleverantörer som i sina tjänster möjliggör utnyttjande av Suomi.fi-meddelanden.
Var?
Man kan delta i informationsmötet på plats i Tankehörnan (Universitetsgatan 4, Helsingfors) eller via en sändning från mötet.
Under mötet kan man också ställa frågor, vilka kan skickas i förväg i samband med anmälan.
Anmäl dig till Prioritera digitalt -informationsmötet 23.8.2024
Läs mer om reformen
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
- Finansministeriet: Programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster
- Finansministeriets pressmeddelande 8.4.2024: Myndighetspost till medborgare sänds i framtiden i regel elektroniskt
- Vanliga frågor, DVV.fi (på finska): https://dvv.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-digitaalisen-viranomaisviestinnan-ensisijaisuudesta
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, [email protected]
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, ledande sakkunnig Annette Hotari, tfn. 0295 535 028, [email protected]
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö