Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?

Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin tunnistautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.

Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin.

Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää omalla ilmoituksella, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.

Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, kansalaiset voivat lukea viranomaisten lähettämän sähköisen postin ainoastaan Suomi.fi-viesteistä. Myöhemmin vuoden 2026 aikana tavoitteena on, että kansalaiset voivat halutessaan lukea heille saapuneen sähköisen viranomaispostin myös hyväksyttyjen kaupallisten digipostipalvelujen kautta.

Digi- ja väestötietovirasto (DVV) kehittää parhaillaan Suomi.fi-viesteihin teknistä ja toiminnallista ratkaisua, joka mahdollistaa viranomaisviestien näkymisen myös muissa digipostipalveluissa. Tavoitteena on, että kolmannen vuosineljänneksen 2026 loppuun mennessä (30.9.2026) kaupalliset digipostipalvelut voivat alkaa toimia viranomaispostin näyttäjinä. Sen jälkeen kansalaiset voivat itse valita, minkä hyväksytyn palvelun kautta he haluavat lukea sähköisen viranomaispostinsa.

Muutoksen toteutuminen edellyttää myös lainsäädäntömuutoksia, sekä viestintää ja tukea kansalaisille ja viranomaispostia lähettäville organisaatioille.

Lue lisää yksityisten digipostipalvelujen mukaantulosta >>

Keitä muutos koskee? Keitä muutos ei koske?
  • Viranomaisten kanssa digitaalisesti asioivia täysi-ikäisiä henkilöitä.

 

 

 

  • Henkilöitä, jotka eivät asioi viranomaisten kanssa digitaalisesti

  • Alaikäisiä

  • Yrityksiä

  • Henkilöitä, jotka ovat edunvalvonnassa tai joilla on voimassa oleva edunvalvontavaltuutus, ja tieto on tallennettuna holhousasioiden rekisteriin

  • Henkilöitä, jotka ovat ennen muutoksen voimaantuloa kirjautuneet viranomaisten verkkopalveluihin