Kundberättelse: Smidigare tjänster och effektivare myndighetssamarbete - Skatteförvaltningen får hjälp av Suomi.fi-informationsleden även för utredning av skattebedrägerier
Finland och Estland inledde informationsutbyte mellan skattemyndigheterna med hjälp av Suomi.fi-informationsleden 2021. Samarbetet för att utbyta information i realtid och på ett säkert sätt har medfört fördelar för båda länderna. Skatteförvaltningen utnyttjar Informationsleden för informationsutbyte även mellan olika myndigheter i hemlandet. Samarbetet minskar bland annat byråkratin och gör det lättare för medborgarna att uträtta ärenden. Bedrägerier har också kunnat upptäckas tidigare.
Skatteförvaltningens önskemål om informationsutbyte i realtid mellan Finland och Estland har funnits redan länge. Via Informationsleden blev det möjligt år 2021. Med Estland har man utbytt information tidigare, men tidigare gjordes alla förfrågningar om informationsutbyte för hand, vilket krävde mycket mer resurser.
– När sekretessbelagd information förmedlas ska kanalen för informationsutbyte vara säker. Utan den datasäkra Informationsleden hade det knappast varit möjligt att utbyta information i realtid med Estland, berättar Ann-Sofi Johansson, chef för Skatteförvaltningens internationella informationsutbyte.
Mellan Finland och Estland utbyts skatteuppgifter bland annat i frågor som gäller momsövervakning samt person- och företagsbeskattning.
Sparade arbetstimmar och bättre arbete
Informationsutbyte i realtid som underlättar uträttandet av ärenden för medborgarna gör myndighetsarbetet effektivare och högklassigare. Informationsutbytet mellan det finländska och estniska myndighetssamarbetet via Informationsleden har sparat många arbetstimmar och minskat antalet mänskliga misstag, eftersom manuellt arbete har minskat betydligt.
Informationsutbyte i realtid är viktigt när man vill förebygga olika skattebedrägerier och skattebrott. Oegentligheter har visserligen lösts tidigare, men rättidig information minskar till exempel behovet av att rätta beslut som fattats på basis av föråldrade uppgifter. Bland annat momsövervakningen kan upptäcka bedrägeriförsök i tid via Informationsleden. Detta är viktigt redan i registreringen, så att en misstänkt vid behov helt kan nekas tillträde till det finländska momsregistret. På så sätt hålls även registret rent.
Anslutningen till färdig infrastruktur via Informationsleden förlöpte smidigt
När det är fråga om att dela skatteuppgifter är Estland Finlands viktigaste partnerland. Lyckligtvis var det lätt att bygga en informationssäker kanal för informationsutbyte mellan länderna i realtid.
Estlands befintliga X-Road-infrastruktur, dit Skatteförvaltningens elektroniska tjänster kunde kopplas via Informationsleden, gav betydande hjälp.
– Det var lätt att bygga upp ett samarbete i befintlig infrastruktur. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erbjöd oss en fungerande tjänst och såg till att allt fungerade. Samarbetet med dem har varit okomplicerat, berättar Sanna Savolainen, produktgruppschef vid Skatteförvaltningen.
En gång inlämnade uppgifter räcker också i Finland
Även allmänheten har nytta av att använda Informationsleden när byråkratin minskar och ärendena blir smidigare. Det behövs också färre pappersblanketter. Dessutom blir behandlingstiderna snabbare när uppgifterna överförs direkt från en myndighet till en annan.
– Målet är att information ska förmedlas smidigt mellan olika myndigheter och att medborgaren endast en gång ska behöva lämna uppgifter till myndigheten. Lyckligtvis har vi hela tiden rört oss i den riktningen och på många ställen har det blivit lättare för medborgarna att uträtta ärenden, beskriver Savolainen.
I fortsättningen erbjuder och utnyttjar Skatteförvaltningen fler tjänster via Informationsleden
Skatteförvaltningen utnyttjar Informationsleden i stor utsträckning även i Finland tillsammans med olika myndigheter och organisationer. Information utbyts i realtid med bland annat Tullen, Lantmäteriverket, Ekonomi- och skuldrådgivningen samt Transport- och kommunikationsverket Traficom. Via Informationsleden görs till exempel olika förfrågningar om registreringstillstånd och granskningar av fullmakter.
Även andra tjänster med anknytning till överföring av uppgifter är på kommande. Vi utnyttjar Informationsleden som en lösning när den är det tekniskt mest ändamålsenliga sättet. Generellt kan man säga att realtid och tillförlitlighet är väsentligt, summerar Savolainen.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö