Hyppää sisältöön

Läckte dina personuppgifter ut i offentligheten eller blev du offer för identitetsstöld? Snart får du samlade råd från Suomi.fi-webbtjänsten

Utgivningsdatum 2.3.2021 8.00

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar en informations- och ärendehelhet i Suomi.fi-webbtjänsten, varifrån en medborgare får information om hur man ska agera om man misstänker att ens personuppgifter har hamnat i fel händer.

Den nya informations- och ärendehelheten riktas till personer som blivit offer för identitetsstöld eller dataintrång eller som har förlorat sitt identifieringsverktyg som krävs för att bevisa identiteten, såsom sitt pass eller identitetskort. 

Bakgrunden till projektet är Vastaamos dataintrång som fått mycket publicitet och som ledde till att kundernas personuppgifter i stor utsträckning läckte ut på internet. Som en fortsatt åtgärd för att behandla intrånget fastställde regeringen att man ska skapa en kanal som underlättar hanteringen av stängningar och spärrningar av uppgifter som rör privatpersoner. Helheten planeras i samarbete med den offentliga förvaltningen och organisationer inom privata sektorn.


Genomförande under 2021

I det första skedet samlas anvisningar och tjänster som gäller identitetsstölder och dataintrång i Suomi.fi som en användarvänlig stig för att vägleda medborgarna. Denna helhet färdigställs i april 2021 i samarbete med nätverket som deltar i projektet. 

Under våren inkluderas i tjänsten också en möjlighet att förvalta en del av förbuden som utfärdas till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Sådana är förbud mot utlämnande av uppgifter och förbud som gäller adressändring (s.k. flyttspärr) som utfärdas till befolkningsdatasystemet. Förvaltning av förbud kräver alltid stark autentisering med bankkoder, mobilcertifikat eller identitetskortets elektroniska medborgarcertifikat.

”Vårt mål är att skapa en helhet där medborgaren får instruktioner och information om hur olika förbud kan förvaltas från en och samma plats. En person som blivit utsatt för identitetsstöld eller dataintrång måste uträtta ärenden hos flera olika aktörer för att skydda användningen av sina uppgifter. Vi vill underlätta livet för människor som hamnat i denna svåra situation så att det är lättare att förvalta förbud som gäller användning av de egna uppgifterna”, berättar Timo Salovaara, överdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. 

”Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kartlägger dessutom om det senare skulle vara möjligt att ge medborgarna möjligheten att på en plats också förvalta förbud som utfärdas till andra offentliga och privata aktörer. Detta är dock förknippat med utmaningar i bland annat lagstiftningen, som vi först måste utreda”, berättar Salovaara.

Testa prototypen och ge respons!

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har publicerat den första prototypen för den nya informationshelheten 1.3.2021. Med hjälp av denna söker myndigheten respons på helheten som planeras. 

”Både personer som blivit utsatta för dataintrång och personer utan tidigare erfarenhet av detta har deltagit i utvecklingen av den nya informationshelheten. Dessutom har vi samlat information och erfarenheter från ett stort nätverk av intressenter. Nu hoppas vi på att kunna få så mycket respons som möjligt på den prototyp vi publicerat. Denna respons hjälper oss att utveckla informations- och ärendehelheten så att den blir ännu bättre innan den publiceras”, berättar Salovaara.

Prototypen kan testas och respons ges fram till 14.3.2021 på adressen https://response.questback.com/dvv/mhfewn1wuo


Tilläggsuppgifter

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, överdirektör Timo Salovaara, tfn 0295 535 303, fornamn.efternamn[at]dvv.fi