Virastojen hiihtotempaus on saanut yli 10 000 kansalaista ottamaan Suomi.fi-viestit käyttöön – Veroilmoituksen saa sähköisesti, jos toimii helmikuussa
Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari ja Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura haastoivat suomalaisia ottamaan käyttöön Suomi.fi-viestit helmikuun alussa. Tavoitteena on saada suomalaiset luopumaan paperisesta viranomaispostista, sillä sähköinen asiointi säästää kustannuksia ja luontoa.
Virastojen haasteeseen kuului lupaus hiihtää 10 000 kilometriä, jos 100 000 suomalaista ottaa käyttöön Suomi.fin Viestit-palvelun. Haasteen tavoitteesta ollaan jäljessä, joten virastot kannustavatkin kansalaisia toimimaan nyt. Suomi.fi-viestien käyttöönotto on nopeaa ja yksinkertaista.
Hiihtohaasteella kiritään myös muiden Pohjoismaiden etumatkaa. Noin 140 000 suomalaista oli ottanut Viestit-palvelun käyttöön viime vuoden loppuun mennessä. Ruotsissa puolestaan jo kolme miljoonaa kansalaista käyttää sähköisiä kanavia viranomaisviestinnässään. Tanskassa sähköinen asiointi viranomaisten kanssa on ensisijainen vaihtoehto, ja kansalainen saa paperipostia viranomaisilta vain esittämällä perustellun syyn.
Suomessa Verohallinto lähettää vuodessa 20 miljoonaa kirjettä. Jo yksin Verohallinnon kirjepostista luopuminen säästäisi yhteiskunnan rahoja vähintään 10 miljoonaa euroa vuodessa. Siksi Verohallinto ja Väestörekisterikeskus kampanjoivat Suomi.fi-viestien käyttöönoton puolesta.
Veronpalautusten ja mätkyjen määrä nopeammin Suomi.fi-viestit-käyttäjien tietoon
Jos sinulla on Suomi.fi-viestit käytössä, saat paperiasiakkaita nopeammin tiedon Verohallinnon OmaVero-palveluun tulleesta verotuspäätöksestä. Eli tiedät nopeammin myös mahdollisten veronpalautusten tai mätkyjen määrän.
Esitäytetty veroilmoitus, verotuspäätös ja tieto mahdollisten veronpalautusten ja mätkyjen määrästä eivät enää tule kotiin paperisena huhtikuussa, jos Viestit-palvelun ottaa käyttöön helmikuun aikana. Veroilmoituksen saapumisesta saa tiedon sähköpostiin heti, kun se on OmaVero-palvelussa tarkistettavissa ja täydennettävissä.
Suomi.fi-viesteihin tulee myös useiden muiden viranomaisten lähettämät viestit. Esimerkiksi Traficom, monet kunnat ja TE-palvelut hyödyntävät Viestit-palvelua. Myös ilmoitus äänioikeudesta kevään vaaleihin tulee Viestit-palveluun, jos palvelun ottaa käyttöönsä viimeistään 22. helmikuuta.
Suomi.fi-viestit säästää aikaa, veroeuroja ja luontoa
Jos 100 000 suomalaista ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit helmikuun loppuun mennessä, ovat Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari ja Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura virkamiehineen lupautuneet hiihtämään 10 000 kilometriä.
- Haluamme tällä tempauksella herätellä kansalaisia vaihtamaan paperiset viranomaiskirjeet turvallisiin, vaivattomiin ja helppokäyttöisiin sähköisiin viesteihin. Sekä tietysti myös houkutella mukaamme hiihtoladuille!, ylijohtaja Janne Viskari Väestörekisterikeskuksesta kertoo.
- Haluamme tehdä veroasioiden hoidosta asiakkaille vaivatonta ja miellyttävää hyvien verkkopalveluiden avulla. Asiakkaatkin ovat viime vuosina yhä vahvemmin siirtyneet hoitamaan veroasiat sähköisesti. Paperipostista luopuminen on yksi etappi tässä. Me Verohallinnossa hiihdämme asian puolesta mielellämme. Veroasiat on helppo hoitaa OmaVero-palvelussa, Verohallinnon pääjohtaja Markku Heikura sanoo.
Suomi.fi-viestien käyttöönotto on helppoa
Suomi.fi-viestit on helppo ottaa käyttöön. Kun Viestit-palvelun ottaa käyttöön, antaa yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sähköisesti. Jos haluat myöhemmin palata paperipostin vastaanottajaksi, voit myös vaihtaa valinnan myöhemmin palvelun asetuksista.
Palvelun käyttöönotossa on kolme vaihetta:
- Kirjaudu palveluun osoitteessa Suomi.fi/viestit. Tarvitset Suomi.fi-viestien käyttöönottoon verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.
- Tunnistaudu palveluun ja anna suostumus sähköiseen viestinvaihtoon.
- Ilmoita myös sähköpostiosoite, mihin haluat ilmoituksen saapuvista viesteistä.
Suomi.fi-sovelluksen voi myös ladata Google Play- tai App Store -sovelluskaupasta.
Seuraa virkamiehiä ladulla
Kampanjan etenemistä voi seurata osoitteessa: virkamiehetladulla.fi ja sosiaalisessa mediassa tunnisteella #virkamiehetladulla.
Mikä on Suomi.fi-viestit?
- Kun kansalainen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, hän antaa yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sähköisesti.
- Viranomaiset ottavat sähköisen asioinnin käyttöön vaiheittain. Löydät Suomi.fi sivuilta tiedon siitä, mitkä viranomaiset jo käyttävät sähköistä asiointia: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tietoa-viesteista/suomifi-viesteja-kayttavat-organisaatiot
- Jos olet antanut suostumuksesi sähköiseen viranomaisasiointiin helmikuun loppuun mennessä, Verohallinto ei enää lähetä sinulle esitäytettyä veroilmoitusta ja jäännösveron tilisiirtolomakkeita postissa tänä keväänä tai verokorttia ensi talvena. Asiakirjat löytyvät OmaVero-palvelusta. Sen sijaan kiinteistöverotukseen liittyvät asiat tulevat postissa kotiin vielä tämän vuoden ajan, vaikka Suomi.fi-viestit olisikin käytössä.
- Saat myös seuraavien vaalien vaalioikeusilmoituksen paperipostin sijaan sähköisesti Suomi.fi-viesteihin.
- Suomi.fi-viestit palvelun kehittämisestä vastaa Väestörekisterikeskus.
Lisätietoja:
Suomi.fi-viestit
Johtaja Timo Salovaara, 050 344 3111, [email protected], Väestörekisterikeskus
Tempaukseen ja digitaaliseen asiointiin liittyvät lisätiedot ja haastattelupyynnöt johtajille
Viestintäpäällikkö Päivi Railotie, 050 431 2404, [email protected], Väestörekisterikeskus
Markkinointipäällikkö Pirjo Koivunen, 050 549 2463, [email protected], Väestörekisterikeskus
Viestintäpäällikkö Nilla Hietamäki, 050 461 9898, [email protected], Verohallinto
Viestintäsuunnittelija Heta Kylmämaa, 050 470 3158, [email protected], Verohallinto
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö