Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
– Suomi.fi-meddelanden meddelar redan nu sina användare om nya inkomna meddelanden. Användaren får en notifikation om det nya elektroniska meddelandet till den e-postadress som hen har uppgett i Suomi.fi-meddelanden. Om du har tagit Suomi.fi-applikationen i bruk, skickar också den en notifikation om nya inkomna meddelanden. Den notifikation som nu läggs till i samband med identifieringen är ytterligare ett sätt att upptäcka olästa meddelanden, så att inte viktiga meddelanden förbises, berättar serviceägare för Suomi.fi-meddelanden Maria Juka-Lahdenperä från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Information om ett nytt meddelande visas i samband med autentisering när meddelandet har kommit efter det senaste besöket i Suomi.fi-meddelanden. Meddelandet visas inte längre när användaren har besökt Suomi.fi-meddelanden efter att meddelandet kommit, även om meddelandet är oläst.
Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt
År 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av myndighetspost träder i kraft, aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte tidigare har tagit tjänsten i bruk. Suomi.fi-meddelanden aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 efter att lagen trätt i kraft i någon myndighets elektroniska tjänst. I samband med identifieringen informeras personen om att Suomi.fi-meddelanden tas i bruk och ombeds uppge en e-postadress dit notifikationer om nya meddelanden i Suomi.fi-meddelanden skickas. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.
Ändringen gäller inte personer som inte använder den offentliga förvaltningens e-tjänster, minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller som har en gällande intressebevakningsfullmakt. De får fortfarande den post som myndigheterna skickar som papperspost.
Efter förändringen kan användaren, om hen så önskar, gå tillbaka till att ta emot papperspost. Man kan återgå till papperspost i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden eller genom att kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kundtjänst.
– Det är först efter att Suomi.fi-meddelanden har aktiverats 2026 när lagen har trätt i kraft och den elektroniska postlådan har skapats som man kan återgå till att ta emot papperspost. Valet gäller i sex månader åt gången. Om du efter sex månader identifierar dig på nytt i myndigheternas e-tjänster, aktiveras Suomi.fi-meddelanden på nytt, berättar Juka-Lahdenperä.
Praktiska anvisningar för Suomi.fi-meddelanden:
Besök Suomi.fi-meddelanden regelbundet så att alla viktiga meddelanden blir lästa.
Suomi.fi-applikationen och e-postaviseringar hjälper dig att genast upptäcka nya meddelanden.
Suomi.fi-applikationen finns i appbutikerna.
Gå aldrig vidare till Suomi.fi-meddelanden via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande eller via någon annan länk. Om du använder Suomi.fi-meddelanden i en webbläsare på en dator eller telefon, är det bäst att själv skriva in suomi.fi/meddelanden i webbläsarens adressfält. Använd inte sökmotorernas resultat eller andra länkar som kan leda till fel webbplats.
Så här ser notifikationen ut som visas i samband med Suomi.fi-identifikationen om att du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden.
Mer information
Rådgivning om Suomi.fi-tjänster: tfn 0295 0000
Mer information om övergången till digital myndighetspost
Mer information: Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Mer information till medierna
Maria Juka-Lahdenperä, serviceägare för Suomi.fi-meddelanden, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected]
Annette Hotari, projektchef för Prioritera Digitalt, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected]
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är medborgarnas elektroniska postlåda för myndighetspost. Till postlådan kommer post från flera olika myndigheter och den ersätter pappersposten. I fortsättningen kommer många viktiga brev att finnas i en och samma tjänst.
Du kan läsa mottagna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://suomi.fi. På så sätt kan du läsa den inkomna posten var du än befinner dig.
Notifikationerna om nya inkomna Suomi.fi-meddelanden kommer till e-postadressen som användaren har uppgett i tjänsten. Den som använder Suomi.fi-mobilapplikationen får också notifikationen direkt via applikationen.
Att övergå till att ta emot elektronisk myndighetspost i stället för papperspost kräver ändringar i de egna rutinerna: det är bra att kolla den elektroniska postlådan på samma sätt som en fysisk postlåda.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö