Viranomaisposti saapuu vuoden 2026 alusta ensisijaisesti sähköisesti – muutos koskee noin kahta miljoonaa henkilöä
Vuonna 2026, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet sitä aiemmin käyttöönsä. Palvelu tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran vuonna 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.
Suomi.fi-viestien käyttöönottoa on ehdotettu viranomaisen asiointipalveluihin tunnistautumisen yhteydessä viime toukokuusta lähtien ja Suomi.fi-viestit on tällä hetkellä käytössä yli 2,2 miljoonalla henkilöllä.
”Vuodesta 2026 lähtien, kun viranomaispostin digitaalista ensisijaisuutta koskeva lainsäädäntö astuu voimaan, palvelu aktivoituu myös niille noin kahdelle miljoonalle henkilölle, jotka tunnistautuvat vahvasti julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin, mutta joilla ei vielä ole aikaisemmin ollut Suomi.fi-viestejä käytössään. Erillistä suostumusta käyttöönottoon ei enää kysytä”, kertoo hankepäällikkö Annette Hotari Digi- ja väestötietovirastosta. Suomi.fi-viestien käyttöön tulosta kerrotaan tunnistautumisen yhteydessä.
Muutos ei kuitenkaan koske henkilöitä, jotka eivät käytä julkisen hallinnon sähköisiä asiointipalveluja, alaikäisiä tai niitä, jotka ovat edunvalvonnassa tai joilla on voimassa oleva edunvalvontavaltuutus.
Muista seurata uutta postilaatikkoasi
”Suomi.fi-viestit on kansalaisen sähköinen postilaatikko viranomaisposteille. Sinne saapuu postia usealta eri viranomaiselta ja sinne saapuvat viestit korvaavat paperipostin. Jatkossa monet tärkeät kirjeet löytyvät yhdestä ja samasta palvelusta – nopeasti ja varmasti. Suomi.fi-viesteihin voi lähettää myös sellaisia henkilötietoja sisältäviä viestejä, joita ei ole lupa lähettää sähköpostitse”, kertoo Hotari.
Siirtyminen paperipostin vastaanottamisesta sähköiseen viranomaispostiin vaatii muutoksia omiin tottumuksiin. ”Sähköistä postilaatikkoa on syytä seurata samalla tavalla, kuin fyysistä postilaatikkoa tien varressa. Saat ilmoituksen uudesta sähköisestä viestistä sähköpostiisi. Myös Suomi.fi-sovellus ilmoittaa uudesta saapuneesta viestistä, jos olet ottanut sovelluksen käyttöösi. Digitaalisen postin hyötynä on, että sinne saapuneet postit ovat luettavissa missä ja milloin tahansa”, havainnollistaa Hotari.
Entä jos haluaa viranomaispostin jatkossakin paperipostina?
Digitaaliseen viranomaispostiin siirtyminen ei tarkoita sitä, ettei kukaan voisi jatkossa vastaanottaa viranomaisten postia paperikirjeinä.
”Vaikka Suomi.fi-viestit tulee käyttöön tunnistautumisen yhteydessä vuonna 2026, on käyttäjällä halutessaan mahdollisuus siirtyä takaisin paperipostin vastaanottajaksi,” kertoo Hotari.
Jos käytössä on Suomi.fi-sovellus, on tärkeää muistaa, että sovelluksen poistaminen ei lopeta viestipalvelun käyttöä. Ilmoitus paluusta paperipostin vastaanottajaksi pitää tehdä Suomi.fi-viestien asetuksissa tai ottamalla yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalveluun. Muutoksen voi tehdä vasta Suomi.fi-viestien käyttöönoton jälkeen vuonna 2026, ei ennakkoon.
Valinta paperipostin vastaanottamisesta pysyy voimassa puoli vuotta kerrallaan. Jos kuuden kuukauden jälkeen tunnistautuu uudelleen viranomaisten asiointipalveluihin, Suomi.fi-viestit tulee uudelleen käyttöön.
Halutessaan henkilö voi myös itse milloin tahansa ottaa Suomi.fi-viestit uudelleen käyttöön lataamalla käyttöönsä Suomi.fi-sovelluksen tai osoitteessa suomi.fi/viestit.
Lakimuutos valmisteilla valtiovarainministeriössä
Kaikki viranomaisten lähettämä posti ei kuitenkaan saavu digitaalisena Suomi.fi-viesteihin, sillä osa viranomaisista saattaa käyttää sähköiseen viestimiseen myös muita digitaalisia kanavia. Näistä kerrotaan kunkin organisaation palvelun yhteydessä.
Valtiovarainministeriö valmistelee parhaillaan lakimuutosta, joka antaisi vastaanottajalle vapauden valita, minkä digipostipalvelun kautta haluaa lukea viranomaisten tiedoksiannot ja muita viranomaisten lähettämiä viestejä. Valinnanvapauden mahdollistaminen edellyttää myös teknistä kehitystä, joita valmistellaan parhaillaan.
Vielä vuoden 2026 alussa vastaanottaja ei voi itse valita, mistä hän haluaa lukea viranomaisten lähettämää postia. Tämä mahdollisuus on valmistelussa ja toteutuu vasta myöhemmässä vaiheessa, jos lakiehdotukset hyväksytään.
Lisätietoja
Digi- ja väestötietovirasto, hankepäällikkö Annette Hotari, p. 0295 535 028, [email protected]
Digi- ja väestötietovirasto, Suomi.fi-viestien palveluomistaja Maria Juka-Lahdenperä, p. 0295 535 334, [email protected]
Hyödyllisiä linkkejä
- Lisätietoja Suomi.fi-viesteistä: https://suomi.fi/fi/viestit
- Lisätietoja Suomi.fi-tunnistuksesta: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tunnistus/mika-on-suomifi-tunnistus
- Suomi.fi-viesteihin postia lähettävät organisaatiot: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/suomifi-viesteja-kayttavat-organisaatiot-ja-palvelut
- Näin poistan Suomi.fi-viestit käytöstä: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit/viestien-kaytto/viestien-kayton-lopettaminen
Havainnekuva, miten Suomi.fi-viestit tulee käyttöön osana vahvaa tunnistautumista julkisen hallinnon sähköiseen palveluun vuoden 2026 alusta alkaen
Lisätietoa
Mitä muutos tarkoittaa?
- Kun täysi-ikäinen henkilö tunnistautuu vuoden 2026 alussa tai sen jälkeen ensimmäisen kerran johonkin julkisen hallinnon sähköiseen asiointipalveluun, hänelle tulee käyttöön Suomi.fi-viestit eli sähköinen postilaatikko viranomaisviesteille.
- Julkisen hallinnon asiointipalveluja ovat esimerkiksi kunnan, valtion viranomaisen tai hyvinvointialueen asiointipalvelut.
- Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville, jotka eivät vielä aikaisemmin ole ottaneet palvelua käyttöönsä.
- Suomi.fi-viesteihin saapuu postia sähköisesti useilta eri viranomaisilta. Samoja kirjeitä ei enää lähetetä paperipostina.
- Jos asioit yrityksen tai toisen henkilön puolesta, Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön sinulle itsellesi – ei sille henkilölle tai yritykselle, jonka puolesta olet menossa asioimaan.
Hyödyt kansalaisille ja viranomaisille
Suomi.fi-viestit
- nopeuttaa ja helpottaa viestintää
- on aina käytettävissä: viestit voi lukea missä ja milloin tahansa
- säästää aikaa
- vähentää julkisen hallinnon kustannuksia ja paperin käyttöä.
- ilmoittaa uudesta viranomaispostista sekä sähköpostitse että Suomi.fi-mobiilisovelluksen kautta.
Entä jos haluan paperipostia?
- Suomi.fi-viestit ei tule käyttöön, jos et käytä viranomaisten sähköisiä palveluja. Silloin saat jatkossakin viranomaispostia paperisena.
- Huomaathan, että osa viranomaisista saattaa käyttää sähköiseen viestimiseen myös muita digitaalisia kanavia.
- Muutos ei koske alaikäisiä eikä edunvalvonnassa olevia.
- Suomi.fi-viestien käyttöönoton jälkeen on mahdollista siirtyä takaisin paperipostiin muuttamalla asetuksia. Valinta on voimassa puoli vuotta kerrallaan.
Miten sähköiset viestit voi lukea?
- Voit lukea Suomi.fi-viesteihin saapuneet viranomaisviestit Suomi.fi-mobiilisovelluksessa tai kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja siirtymällä siellä kohtaan "Viestit".
- Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella.
- Saat ilmoituksen sähköpostiisi aina, kun sinulle saapuu Suomi.fi-viesteihin uusi viesti.
- Saat ilmoitukset saapuneista viesteistä myös Suomi.fi-mobiilisovelluksessa, jos olet ladannut sovelluksen käyttöösi.
Voit myös ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön osoitteessa https://suomi.fi/viestit tai lataamalla käyttöösi Suomi.fi-mobiilisovelluksen.
TAUSTAA
Mikä on Suomi.fi-viestit?
Suomi.fi-viestit on tietoturvallinen sähköinen postilaatikko, joka korvaa paperipostitse saapuvan viranomaispostin. Palvelua käyttää useat viranomaiset ja määrä kasvaa jatkuvasti. Saapuneet viestit voi lukea Suomi.fi-mobiilisovelluksella tai tunnistautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun osoitteessa https://suomi.fi. Näin saapunut posti on luettavissa kaikkialla, missä kuljetkin. Suomi.fi-viesteihin voi lähettää myös sellaisia henkilötietoja sisältäviä viestejä, joita ei ole lupa lähettää sähköpostitse.
Ilmoitukset uusista saapuneista viesteistä tulevat sähköpostiosoitteeseen, jonka käyttäjä on ilmoittanut palveluun. Suomi.fi-mobiilisovelluksen käyttäjät saavat ilmoituksen myös suoraan sovelluksen kautta.
Lokakuussa 2025 Suomi.fi-viestejä käyttää jo yli 2,2 miljoonaa henkilöä.
Suomi.fi-viestit saa käyttöön lataamalla Suomi.fi-mobiilisovelluksen tai tunnistautumalla osoitteessa https://suomi.fi/viestit. Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella. Ottamalla Suomi.fi-viestit käyttöön saa jatkossa myös useiden eri viranomaisten lähettämän postin sähköisenä.
Lisätietoja Suomi.fi-viesteistä: https://suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/viestit
Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?
Suomi siirtyy vaiheittain kohti sähköistä viranomaisviestintää. Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin kirjautuvat täysi-ikäiset henkilöt saavat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä ilman erillistä suostumusta käyttöön Suomi.fi-viestit, ellei henkilöllä ole jo palvelu entuudestaan käytössä.
Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla, elleivät itse valitse toisin. Sähköisten viestien vastaanottamisen voi myös keskeyttää ilmoittamalla asiasta, jolloin viestit lähetetään jälleen paperipostina. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko Suomi.fi-viesteihin.
Siirtyminen digitaaliseen viestintään tuo merkittäviä hyötyjä. Se säästää yhteiskunnan varoja kymmeniä miljoonia euroja vuodessa ja helpottaa kansalaisten arkea. Viranomaispostit ovat nopeasti saatavilla, löytyvät yhdestä paikasta ja ovat aina käytettävissä.
Vuoden 2026 alusta alkaen viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti Suomi.fi-viesteihin kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Suomi.fi-viestien lisäksi kansalaisille voi edelleen tulla viranomaisilta postia myös muihin digitaalisiin kanaviin, jos henkilö on ottanut ne käyttöönsä.
Myöhemmin vuoden 2026 aikana on tarkoitus, että henkilö voisi valita viranomaispostin vastaanottopaikaksi Suomi.fin lisäksi myös jonkin muun digipostipalvelun, joka täyttää viranomaisten viestinvälitykselle asetetut tietoturva- ja muut vaatimukset. Valinnanvapaus edellyttää lainsäädäntöä ja teknistä kehitystä, jotka ovat vasta alussa.
Lue lisää: https://dvv.fi/digi-ensin-hanke
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö