Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer
År 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av officiell post träder i kraft, aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Tjänsten aktiveras när en person identifierar sig första gången 2026 i någon myndighets e-tjänst. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.
Aktiveringen av Suomi.fi-meddelanden har sedan maj i år föreslagits i samband med identifieringen i myndigheternas e-tjänster och för närvarande använder över 2,2 miljoner personer Suomi.fi-meddelanden.
"Från och med 2026, när lagstiftningen om digital prioritering av officiell post träder i kraft, aktiveras tjänsten också för de cirka två miljoner personer som identifierar sig i den offentliga förvaltningens e-tjänster genom stark autentisering, men som ännu inte har använt Suomi.fi-meddelanden. Samtycke till att aktivera tjänsten efterfrågas inte längre", berättar projektchef Annette Hotari vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Aktiveringen av Suomi.fi-meddelanden meddelas i samband med identifieringen.
Ändringen gäller dock inte personer som inte använder den offentliga förvaltningens e-tjänster, minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller som har en gällande intressebevakningsfullmakt.
Kom ihåg att följa din nya postlåda
”Suomi.fi-meddelanden är medborgarnas elektroniska postlåda för myndighetspost. Till postlådan kommer post från flera olika myndigheter och Suomi.fi-meddelandena ersätter pappersposten. I fortsättningen kommer många viktiga brev att finnas i en och samma tjänst – snabbt och säkert. Till Suomi.fi-meddelanden kan man också skicka sådana meddelanden som inte får skickas per e-post", berättar Hotari.
Att övergå till att ta emot elektronisk myndighetspost i stället för papperspost kräver ändringar i de egna rutinerna. ”Du bör följa den elektroniska postlådan på samma sätt som den fysiska postlådan du har hemma. Du får en notifikation om ett nytt elektroniskt meddelande till din e-post. Även Suomi.fi-applikationen skickar en notifikation om ett nytt meddelande om du har tagit i bruk applikationen. Nyttan med digital post är att den kan läsas var som helst och när som helst", förklarar Hotari.
Men om jag vill ha min myndighetspost i pappersformat också i fortsättningen?
Övergången till digital myndighetspost innebär inte att ingen i fortsättningen kan ta emot myndigheternas post på papper.
"Även om Suomi.fi-meddelandena aktiveras i samband med identifieringen 2026, kan användaren om hen så önskar återgå till att ta emot papperspost", berättar Hotari.
Om du använder Suomi.fi-applikationen är det viktigt att komma ihåg att meddelandetjänsten inte försvinner genom att du raderar applikationen. En anmälan om återgång till papperspost ska göras i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden eller genom att kontakta kundtjänsten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du kan göra ändringen först efter att Suomi.fi-meddelandena aktiverats 2026, inte innan.
Valet att ta emot papperspost gäller ett halvt år åt gången. Om du efter sex månader identifierar dig på nytt i myndigheternas e-tjänster, aktiveras Suomi.fi-meddelanden på nytt.
Om du vill kan du också själv när som helst aktivera Suomi.fi-meddelanden på nytt genom att ladda ner Suomi.fi-applikationen eller aktivera tjänsten på suomi.fi/meddelanden.
Finansministeriet bereder en lagändring
All myndighetspost kommer dock inte digitalt till Suomi.fi-meddelanden, eftersom vissa myndigheter också kan använda andra digitala kanaler för elektronisk kommunikation. Varje organisation informerar om detta i sina tjänster.
Finansministeriet bereder som bäst en lagändring som ger mottagaren frihet att välja via vilken digital posttjänst hen vill läsa myndigheternas delgivningar och andra myndighetsmeddelanden. För att möjliggöra valfriheten krävs också en teknisk lösning som är under beredning.
Ännu i början av 2026 kan mottagaren inte själv välja var hen vill läsa myndighetspost. Denna möjlighet är under beredning och förverkligas först i ett senare skede om lagförslagen godkänns.
Ytterligare information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, projektchef Annette Hotari, tfn 0295 535 028, [email protected]
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tjänsteägaren för Suomi.fi-meddelanden Maria Juka-Lahdenperä, tfn 0295 535 334, [email protected]
Nyttiga länkar
- Mer information om Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/sv/meddelanden
- Mer information om Suomi.fi-identifikation: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/identifikation/vad-ar-suomifi-identifikation
- Organisationer som skickar post till Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden/organisationer-och-tjanster-som-anvander-suomifi-meddelanden
- Så här slutar du använda Suomi.fi-meddelanden: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden/anvandning-av-meddelanden/sluta-anvanda-meddelanden
Illustration av hur Suomi.fi-meddelanden aktiveras som en del av stark autentisering i den offentliga förvaltningens e-tjänst från och med början av 2026
Mer information
Vad innebär ändringen?
När en myndig person identifierar sig i början av 2026 eller därefter för första gången i någon av den offentliga förvaltningens e-tjänster aktiveras Suomi.fi-meddelanden, dvs. en elektronisk postlåda för myndighetsmeddelanden.
Den offentliga förvaltningens e-tjänster är till exempel kommunens, den statliga myndighetens eller välfärdsområdets e-tjänster.
Suomi.fi-meddelanden aktiveras för alla som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare.
Till Suomi.fi-meddelanden skickas elektronisk post från flera olika myndigheter. Samma brev skickas inte längre som papperspost.
Om du uträttar ärenden för ett företag eller någon annan person aktiveras Suomi.fi-meddelandena för dig själv – inte för den person eller det företag för vars räkning du ska uträtta ärenden.
Fördelar för medborgare och myndigheter
Suomi.fi-meddelanden
påskyndar och underlättar kommunikationen
är alltid tillgänglig: du kan läsa meddelandena var som helst och när som helst
sparar tid
minskar den offentliga förvaltningens kostnader och användningen av papper
skickar notifikation om ny myndighetspost både per e-post och via Suomi.fi-mobilapplikationen.
Men om jag vill ha papperspost?
- Suomi.fi-meddelanden aktiveras inte om du inte använder myndigheternas e-tjänster. Då får du även i fortsättningen myndighetspost i pappersform.
- Observera att en del myndigheter också kan använda andra digitala kanaler för elektronisk kommunikation.
- Ändringen gäller inte minderåriga eller personer som står under intressebevakning.
- Efter att du aktiverat Suomi.fi-meddelanden kan du återgå till att använda papperspost genom att ändra inställningarna. Valet gäller ett halvt år åt gången.
Hur kan jag läsa elektroniska meddelanden?
Du kan läsa myndighetsmeddelanden som kommit till Suomi.fi-meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att logga in i Suomi.fi-webbtjänsten och välja "Meddelanden".
Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet.
Du får alltid en notifikation till din e-post när du får ett nytt meddelande till Suomi.fi-meddelanden.
Du får också notifikationer om inkomna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen om du har laddat ner appen.
Du kan också aktivera Suomi.fi-meddelanden på https://suomi.fi/meddelanden eller genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen.
BAKGRUND
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är en informationssäker elektronisk postlåda som ersätter myndighetspost som skickas i pappersform. Åtskilliga myndigheter använder tjänsten och antalet ökar hela tiden. Du kan läsa mottagna meddelanden i Suomi.fi-mobilapplikationen eller genom att identifiera dig i Suomi.fi-webbtjänsten på adressen https://suomi.fi. På så sätt kan du läsa den inkomna posten var du än befinner dig. Till Suomi.fi-meddelanden kan man också skicka sådana meddelanden som inte får skickas per e-post.
Notifikationerna om nya inkomna Suomi.fi-meddelanden kommer till e-postadressen som användaren har uppgett i tjänsten. Suomi.fi-mobilapplikationens användare får också notifikationen direkt via applikationen.
I oktober 2025 använder redan över 2,2 miljoner personer Suomi.fi-meddelanden.
Du kan aktivera Suomi.fi-meddelanden genom att ladda ner Suomi.fi-mobilapplikationen eller identifiera dig på adressen https://suomi.fi/meddelanden. Identifikationen sker med bankkoder, mobilcertifikat eller med elektroniskt certifikat på identitetskortet. Genom att aktivera Suomi.fi-meddelanden får du i fortsättningen också elektronisk post från flera olika myndigheter.
Mer tilläggsuppgifter om Suomi.fi-meddelanden: https://suomi.fi/anvisningar-och-stod/meddelanden
Vad handlar övergången till digital myndighetskommunikation om?
Finland övergår stegvis till elektronisk myndighetskommunikation. Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand digitalt till alla som uträttar ärenden elektroniskt. Myndiga personer som loggar in i myndigheternas e-tjänster får i samband med Suomi.fi-identifikation utan separat samtycke Suomi.fi-meddelanden, om de inte redan har aktiverat tjänsten.
De som inte kan använda digitala tjänster får även i fortsättningen myndighetspost på papper, om de inte själva väljer något annat. Mottagandet av elektroniska meddelanden kan också avbrytas genom att meddela detta, varvid meddelandena åter skickas som papperspost. Om en person som har valt papperspost fortsätter att uträtta ärenden elektroniskt, skapas en elektronisk postlåda på nytt efter tidsfristen i Suomi.fi-meddelanden.
Övergången till digital kommunikation medför betydande fördelar. Det sparar tiotals miljoner euro av samhällets medel per år och underlättar medborgarnas vardag. Myndighetsposten är snabbt tillgänglig, finns på ett ställe och är alltid åtkomlig.
Från och med början av 2026 skickas myndighetspost i första hand till Suomi.fi-meddelanden för alla som uträttar ärenden elektroniskt. Utöver Suomi.fi-meddelanden kan medborgarna fortfarande få myndighetspost även till andra digitala kanaler om de har aktiverat dem.
Senare under 2026 är avsikten att man ska kunna välja att få myndighetspost förutom till Suomi.fi även till någon annan digital posttjänst som uppfyller myndigheternas informationssäkerhets- och andra krav för meddelandeförmedling. Valfriheten förutsätter lagstiftning och en teknisk lösning som ännu är i startgroparna.
Läs mer: https://dvv.fi/digi-ensin-hanke
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö