Myndighetsposten blir elektronisk – delta i infotillfällen i januari 2026
I Finland övergår man år 2026 till att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar i januari 2026 webbinarier för medborgare om övergången till digital myndighetspost. Det ordnas två webbinarier på finska, ett på svenska och ett på engelska.
På webbinariet går man igenom grunderna i förändringen:
- hur den post som myndigheterna skickar förändras,
- vad förändringen innebär,
- när förändringen sker,
- vilka som berörs av förändringen,
- hur man vid behov kan gå tillbaka till att få papperspost,
På webbinariet är det också möjligt att ställa frågor. Länk för att delta i webbinariet skickas till dem som anmält sig närmare evenemanget. Webbinariet spelas in och länken skickas till deltagarna.
Anmäl dig till webbinariet:
- Webbinarium på finska 15.1.2026 kl. 13
- Webbinarium på finska 21.1.2026 kl. 10
- Webbinarium på svenska 21.1.2026 kl. 13
- Webbinarium på engelska 15.1.2026 kl. 10
Aktörer inom det digitala stödet – sprid informationen till dina kunder!
Vi uppmuntrar också alla aktörer inom digitalt stöd att ordna distansvisningar av webbinariet för sina kunder. Sprid gärna anmälningslänken vidare!
Vad handlar Prioritera Digitalt-förändringen om?
Från och med 2026 kommer myndighetspost i första hand att skickas elektroniskt. År 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer som uträttar ärenden digitalt och som inte har aktiverat tjänsten tidigare. Suomi.fi-meddelanden aktiveras när en person identifierar sig första gången i början av 2026 i någon myndighets elektroniska tjänst. I samband med identifieringen informeras personen om att Suomi.fi-meddelanden tas i bruk och ombeds uppge en e-postadress dit notifikationer om nya meddelanden i Suomi.fi-meddelanden skickas. Efter ändringen får över fyra miljoner personer myndighetspost i första hand digitalt.
Ändringen gäller inte personer som inte använder den offentliga förvaltningens e-tjänster, minderåriga eller personer som står under intressebevakning eller som har en gällande intressebevakningsfullmakt. De får fortfarande den post som myndigheterna skickar som papperspost.
Efter förändringen kan användaren, om hen så önskar, gå tillbaka till att ta emot papperspost. Man kan återgå till papperspost i inställningarna för Suomi.fi-meddelanden eller genom att kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kundtjänst.
Det går dock att återgå till att ta emot papperspost först efter att Suomi.fi-meddelanden har tagits i bruk år 2026, inte på förhand. Valet gäller i sex månader åt gången. Om du efter sex månader identifierar dig på nytt i myndigheternas e-tjänster, aktiveras Suomi.fi-meddelanden på nytt.
Mer information: https://suomi.fi/sv/meddelanden
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö