Viranomaisposti muuttuu sähköiseksi - osallistu infotilaisuuksiin tammikuussa 2026
Suomessa siirrytään vuonna 2026 vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti. Digi- ja väestötietovirasto järjestää tammikuussa 2026 kansalaisille suunnatut webinaarit digitaaliseen viranomaispostiin siirtymisestä. Tilaisuuksia on kaksi suomeksi, yksi ruotsiksi ja yksi englanniksi.
Webinaarissa käydään läpi muutoksen perusasiat:
- miten viranomaisten lähettämä posti muuttuu,
- mitä muutos tarkoittaa,
- milloin muutos tapahtuu,
- keitä muutos koskee,
- miten pääsee tarvittaessa palaamaan takaisin paperipostiin
Webinaarissa on myös mahdollista esittää kysymyksiä. Osallistumislinkki webinaariin lähetetään ilmoittautuneille lähempänä tapahtumaa. Webinaari tallennetaan ja linkki lähetetään osallistujille.
Ilmoittaudu webinaariin:
- Suomenkielinen webinaari 15.1.2026 klo 13
- Suomenkielinen webinaari 21.1.2026 klo 10
- Ruotsinkielinen webinaari 21.1.2026 klo 13
- Englanninkielinen webinaari 15.1.2026 klo 10
Digituen toimija – jaa tietoa asiakkaillesi!
Kannustamme myös kaikkia digituen toimijoita järjestämään webinaarin etäkatsomoita asiakkailleen! Jaattehan ilmoittautumislinkkiä myös eteenpäin!
Mistä muutoksessa on kyse?
Viranomaisposti saapuu vuodesta 2026 alkaen ensisijaisesti sähköisesti. Vuonna 2026 Suomi.fi-viestit tulee käyttöön kaikille digitaalisesti asioiville täysi-ikäisille, jotka eivät ole ottaneet palvelua aiemmin käyttöönsä. Suomi.fi-viestit tulee käyttöön, kun henkilö tunnistautuu ensimmäisen kerran alkuvuodesta 2026 jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. Tunnistautumisen yhteydessä henkilölle kerrotaan Suomi.fi-viestien käyttöön tulosta ja pyydetään antamaan sähköpostiosoite, johon ilmoituksia uusista Suomi.fi-viesteihin saapuneista viesteistä lähetetään. Muutoksen jälkeen viranomaispostia vastaanottaa ensisijaisesti digitaalisesti yli neljä miljoonaa henkilöä.
Muutos ei koske henkilöitä, jotka eivät käytä julkisen hallinnon sähköisiä asiointipalveluja, alaikäisiä tai niitä, jotka ovat edunvalvonnassa tai joilla on voimassa oleva edunvalvontavaltuutus. He saavat viranomaisten lähettämän postin jatkossakin paperipostina.
Käyttäjä voi muutoksen jälkeen siirtyä halutessaan takaisin paperipostin vastaanottajaksi. Paluun paperipostiin voi tehdä Suomi.fi-viestien asetuksissa tai ottamalla yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston asiakaspalveluun.
Paluun paperipostin vastaanottajaksi voi kuitenkin tehdä vasta Suomi.fi-viestien käyttöönoton jälkeen vuonna 2026, ei ennakkoon. Valinta pysyy voimassa puoli vuotta kerrallaan. Jos kuuden kuukauden jälkeen tunnistautuu uudelleen viranomaisten asiointipalveluihin, Suomi.fi-viestit tulee uudelleen käyttöön.
Lisätietoa: https://suomi.fi/fi/viestit
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö