Ny utbildning för kommunerna erbjuder tips för att ordna digitalt stöd
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har den 10.3.2022 publicerat en utbildning för kommunerna om ordnandet av digitalt stöd.
I utbildningen har man samlat perspektiv och praktisk information om ordnandet av kommunernas digitala stöd. Den primära målgruppen för utbildningen är personer som arbetar inom kommunernas förvaltning, men den kan studeras av vem som helst som är intresserad.
Utbildningen har genomförts i samarbete med kommunernas experter och HAUS utvecklingscentral.
"Det hör till nästan alla kommunanställdas uppgifter att ge digitalt stöd. Kommuninvånare samt lokala företag och samfund behöver digitala färdigheter. Med tanke på kommunens livskraft och invånarnas välbefinnande samt en smidig vardag är det viktigt att stöda digitala färdigheter. Med hjälp av den utbildning som nu publicerats får kommunerna tips på hur de kan ordna digitalt stöd. Utbildningen hjälper också till att gestalta digitaliseringens betydelse som en del av kommunens vardag ", säger planerare Mirva Gullman vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ett stort antal sakkunniga från kommunerna har deltagit i beredningen av utbildningen.
"Utvecklingen av kommuninvånarnas digitala färdigheter är en förutsättning för att digitaliseringen av hela den offentliga förvaltningen ska lyckas. Kommunerna har en central roll som utbildningsanordnare och ofta också som anordnare av digitalt stöd. Det finns inte en modell för att ordna digitalt stöd, utan varje kommun måste hitta en modell som passar den. Det viktigaste är samordningsansvaret - oavsett om det är en eller flera branschers ansvar - samt ledningens engagemang. Vi hoppas, att kommunerna ges mera resurser till detta viktiga uppdrag, så att det kan genomföras lika i alla kommuner", säger specialsakkunnig Mattias Lindroth från Kommunförbundet, som följt planeringen av utbildningen.
Inlärningscirkel delar erfarenheter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ordnar också inlärningscirklar för kommunernas förvaltning. Syftet med dem är att dela god praxis och erfarenheter mellan kommunerna när det gäller att ordna digitalt stöd och främja digitala färdigheter.
Tipsa en representant för din kommun!
Mer information om kommunernas inlärningscirklar för digitalt stöd >>
Mer information
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, planerare Mirva Gullman, tfn 0295 535 229, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö