Nya VAHTI-arbetsgrupper söker lösningar på gemensamma utmaningar inom digital säkerhet
Ledningsgruppen för digital säkerhet inom den offentliga förvaltningen (VAHTI), som arbetar under Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB), tillsätter fem arbetsgrupper för att lösa centrala utmaningar inom digital säkerhet som identifierats av experter och ledningsgrupper.
De nya VAHTI-arbetsgrupperna har som uppgift att söka konkreta lösningar på utmaningarna inom digital säkerhet genom sektorsövergripande samarbete. Arbetsgrupperna kan till exempel erbjuda den offentliga förvaltningen och dess intressentgrupper modeller för bästa praxis, anvisningar och mallar, andra stöddokument, verktyg och webbutbildningar eller andra metoder för att främja personalens kompetens.
Verksamheten inleddes med ett gemensamt kickoff-evenemang för de fem VAHTI-arbetsgrupperna som MDB ordnade den 27 augusti 2020.
Arbetsgrupperna fokuserar på olika delområden inom digital säkerhet
Arbetsgrupperna söker lösningar för alla delområden inom digital säkerhet. De fem VAHTI-arbetsgrupperna som nu tillsätts är:
- Utveckling av riskhantering
- Utveckling av verksamhetens kontinuitet och beredskap
- Utveckling av digital säkerhet inom ICT-tjänster
- Utveckling av dataskydd
- Utveckling av kompetens inom digital säkerhet
Varje grupp har en ordförande, en vice ordförande, en expertsekreterare tillsatt av MDB och i genomsnitt 50 experter. Man inleder regelbundna möten som en del av verksamheten för att ge experterna möjlighet att dela med sig av bästa praxis och diskutera konfidentiellt om utmaningar som förtroendenätverket kan hjälp med.
Fortfarande möjligt att anmäla sig
Ett stort intresse visades för VAHTI-arbetsgrupperna under anmälningstiden, och sammanlagt över 170 experter inom den offentliga förvaltningen och näringslivet deltar nu i arbetet. Över 540 experter har redan under början av året anmält sig för att följa VAHTI-verksamheten.
Det är fortfarande möjligt att anmäla sig till VAHTI-verksamheten. Du kan delta antingen som följare eller som medlem i en arbetsgrupp.
Mer information om verksamheten och anmälan finns på vår webbplats: dvv.fi/vahti.
Mer information:
VAHTI-generalsekreterare Kimmo Rousku, [email protected], tfn 0295 535 120
Ledande expert Erja Kinnunen, [email protected], tfn 0295 535 230

VAHTI-arbetsgruppernas kickoff-evenemang genomfördes virtuellt som ett Teams-möte. På bilden syns cirka en fjärdedel av deltagarna.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö