Tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin uudistuu vuonna 2019
Tunnistautuminen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin uudistuu vuonna 2019, kun nykyiset vahvan tunnistamisen sopimukset päättyvät. Väestörekisterikeskuksen kilpailutuksessa vain mobiilivarmenteista sekä Osuuspankin ja Nordean pankkitunnuksista vastaanotettiin taloudellisesti hankinnan mahdollistavat tarjoukset. Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin 5 miljoonaa euroa vuodessa. Väestörekisterikeskus on huolissaan kansalaisten mahdollisuuksista tunnistautua jatkossa haluamillaan tunnistusvälineillä julkishallinnon palveluihin.
Väestörekisterikeskus on kilpailuttanut vahvan tunnistamisen välineiden välityksen nyt kahdesti. Syksyllä 2017 kilpailutuksessa haettiin kiinteää hintaa, keväällä 2018 tapahtumakohtaista hinnoittelua. Molemmissa kilpailutuksissa useiden toimijoiden tarjoama kustannustaso osoittautui valtiolle liian kalliiksi. Valtion budjetissa on osoitettu tunnistamiskustannuksiin korkeintaan 5 miljoonaa euroa vuodessa.
Pankkitunnisteiden hyödyntäminen hallinnon palveluissa 2019
Väestörekisterikeskus aloittaa kaikkien pankkien kanssa jatkoneuvottelut, joissa selvitetään taloudelliset edellytykset pankkitunnisteiden käyttämiseen julkishallinnon tunnistamisessa myös tulevaisuudessa.
Jos joidenkin pankkien kanssa ei päästä sopimukseen, on mahdollista, että näiden pankkien pankkitunnuksilla ei voi enää 1.1.2019 alkaen tunnistautua julkishallinnon palveluissa.
Kaikkien pankkien pankkitunnukset toimivat julkishallinnon sähköisissä asiointipalveluissa kuitenkin ainakin vuoden 2018 loppuun saakka.
”Olisi toivottavaa, että kaikki pankit lähtisivät mukaan julkishallinnon tunnistamiseen, jotta jatkossakin kaikki markkinoilla olevat tunnistusvälineet olisivat kansalaisten käytettävissä. Käynnistämme neuvotteluiden ohessa myös laaja-alaisen vuoropuhelun valtion tarpeista ja roolista sähköisen tunnistamisen toimintaympäristössä”, kertoo johtaja Joonas Kankaanrinne Väestörekisterikeskuksesta.
1.1.2019 alkaen julkishallinnon sähköisiin asiointipalveluihin voi tunnistautua ainakin seuraavilla tavoilla:
- mobiilivarmenteella, jonka saa hankittua kaikilta suurilta teleoperaattoreilta (Telia, Elisa, DNA)
- Poliisin myöntämällä sähköisellä henkilökortilla (käyttö edellyttää kortin lisäksi kortinlukijaa ja kortinlukija-ohjelmistoa)
- Osuuspankin ja Nordean pankkitunnisteilla
Nämä tunnistautumistavat toimivat varmasti myös vuoden 2018 jälkeen.
Väestörekisterikeskus tiedottaa pankkineuvotteluiden etenemisestä seuraavan kerran viimeistään lokakuussa 2018.
Lisätietoja:
Väestörekisterikeskus, Kehitys-yksikön johtaja Joonas Kankaanrinne, p. 0295 535 233, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö