Suomi siirtyy vuonna 2026 digitaaliseen viranomaisviestintään – Tule kuulemaan, mitä asia tarkoittaa hyvinvointialueille!
Suomessa siirrytään parhaillaan kohti digitaalista viranomaisviestintää. Vuoden 2026 alussa jokaiselle täysi-ikäiselle tulee käyttöön Suomi.fi-viestit, kun hän tunnistautuu vahvasti johonkin julkisen hallinnon asiointipalveluun. Tämä muutos vaikuttaa hyvinvointialueisiin ja niiden sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaisiin.
Tule mukaan kuulemaan, mitä muutos tarkoittaa hyvinvointialueille ja miten hyvinvointialueiden kannattaa valmistautua muutokseen.
Ilmoittaudu mukaan loka- ja marraskuussa järjestettäviin hyvinvointialueiden tilaisuuksiin:
28.10.2025 klo 8.30–10.00: Suomi.fi-viestien hyödyntäminen sosiaalihuollossa
- Tässä tilaisuudessa aiheena on Suomi.fi-viestien hyödyntämismahdollisuudet sosiaalihuollossa.
- Ilmoittaudu mukaan
11.11.2025 klo 8.30–10.00: Hyvinvointialueiden ajankohtaiset kysymykset Suomi.fi-viesteistä ja siirtymisestä digitaaliseen viranomaisviestintään
- Keskustelupainotteinen tilaisuus, jossa käydään ajankohtaisia asioita läpi hyvinvointialueiden ennakkoon esittämien kysymysten ja toiveiden perusteella.
- Ilmoittaudu mukaan
25.11.2025 klo 8.30–10.00: Digituen mallit hyvinvointialueilla
- Tässä tilaisuudessa kuulemme miten hyvinvointialueet tukevat asiakkaitaan digipalvelujen käytössä ja asioinnissa. Tilaisuudessa esitellään syksyn 2025 aikana kootut hyvinvointialueiden digituen mallit.
- Ilmoittaudu mukaan
Kenelle?
Tilaisuudet on suunnattu hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistehtävissä toimiville asiantuntijoille, sosiaali- ja terveydenhuollon eri työtehtävissä toimiville, hyvinvointialueiden asiakirjahallinnosta vastaaville sekä hyvinvointialueiden tietohallinnon edustajille.
Tervetuloa mukaan!
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö