Myndighetskommunikationen går in i en ny tid!
Nu kan du få elektronisk post från myndigheterna
Befolkningsregistercentralen har den 15 december 2017 öppnat en ny tjänst för kommunikationen mellan medborgare och myndigheter, Suomi.fi-meddelanden. Tjänsten ingår i Suomi.fi-nättjänsten.
Med hjälp av Suomi.fi-meddelanden kan medborgarna få meddelanden, beslut och annan viktig post från myndigheterna i elektroniskt format direkt i Suomi.fi-nättjänsten i stället för på papper med posten. Nu behöver man inte längre vänta på brev på posten och arkivera papper i mappar, utan meddelanden från myndigheterna hittas alltid enkelt i den elektroniska kanalen. På det här sättet blir kontakterna med myndigheterna smidigare och snabbare. Via tjänsten kan medborgarna också själva skicka meddelanden till myndigheterna, till exempel mer information i anslutning till en ansökan som lämnats in.
Meddelandetjänsten ersätter tjänsten Medborgarkonto som användes tidigare.
De vanliga kommunikationssätten bevaras
Alla myndigheter kommer att börja använda tjänsten inom de närmaste åren. I fortsättningen är det möjligt att få all post från myndigheterna i elektroniskt format till tjänsten Suomi.fi-meddelanden. Nu när tjänsten öppnas medverkar redan 155 organisationer inom den offentliga förvaltningar. Dessa skickar elektroniska meddelanden till Suomi.fi-meddelanden.
Att använda Suomi.fi-meddelanden är emellertid inte obligatoriskt för medborgarna. En medborgare som inte ger sitt samtycke till elektronisk kommunikation i Suomi.fi-nättjänsten kommer även i fortsättningen att få meddelanden från den offentliga förvaltningen som papperspost.
En mobilapp introduceras i början av 2018
I början av 2018 kommer Befolkningscentralen ut med en mobilapplikation för Suomi.fi. Därefter kan nya meddelanden från myndigheterna även läsas med smarta enheter. Via appen kommer också information om nya meddelanden som anlänt till Suomi.fi-meddelanden. Med hjälp av appen som utvecklats för Android- och iOS-enheter kan meddelanden från myndigheterna alltså läsas var och när som helst.
Befolkningsregistercentralen ansvarar för genomförandet och underhållet av Suomi.fi-meddelanden.
Mer information
Befolkningsregistercentralen, Digitala tjänster, direktör Joonas Kankaanrinne, tfn 0295 535 233, fornamn.efternamn[at]vrk.fi
Enkelt att bli användare!Det är lätt att börja använda tjänsten Suomi.fi-meddelanden. Logga först in på Suomi.fi-nättjänsten med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Därefter ger du ditt samtycke till elektronisk meddelandeförmedling. Det här gör du genom att välja punkten "Jag ger mitt samtycke till att få alla meddelanden och bevisliga delgivningar elektroniskt" på sidan Meddelanden. Med detta val ger du ditt samtycke till att offentliga organisationer som använder Suomi.fi-meddelanden kan skicka meddelanden, delgivningar och beslutshandlingar till dig elektroniskt via Suomi.fi-meddelanden. Efter du gett detta samtycke får du inte längre någon papperspost från de myndigheter som hanterar sina tjänster i Suomi.fi-meddelanden. Information om inkomna meddelanden per e-postNär ett nytt meddelande inkommit till Suomi.fi-meddelanden informeras du om detta per e-post. E-post skickas till den adress som du uppgav när du började använda Suomi.fi-meddelanden. Du kan när som helst ändra e-postadressen i inställningarna i tjänsten Suomi.fi-meddelanden.
|
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö