Suomi.fi-palveluiden käyttöönotot Palveluhallinta-sivustolla alkavat vaiheittain elokuun lopulta alkaen
Aiemmasta tiedosta poiketen, esuomi.fi korvautuu Palveluhallinta-sivustolla kevään sijaan vasta loppukesästä alkaen. Palveluhallinta tarjoaa keskitetyn näkymän Suomi.fi-palveluiden käyttöönottoon, sen vaiheisiin ja käyttöönoton aikana haettaviin tietolupiin sekä niistä saataviin päätöksiin.
Palveluhallinnan kautta organisaatio asioi Väestörekisterikeskuksen kanssa sähköisesti Suomi.fi-palveluiden osalta.
Ensimmäisenä uuteen palveluun siirtyy Suomi.fi-tunnistus. Loput Suomi.fi-palvelut siirtyvät Palveluhallinta-sivustolle vaiheittain alkusyksyn aikana. Ennen kuin Suomi.fi-palveluiden käyttöönotto siirtyy Palveluhallintaan, tulee kaikki käyttöönotot tehdä normaalisti esuomi.fin kautta. Esuomi.fi jatkaa Kansallisen palveluarkkitehtuuriohjelman viestintäkanavana ainakin vuoden 2017 loppuun saakka.
Mikä Suomi.fi-palveluhallinta on?
Suomi.fi-palveluhallinta on palveluita käyttöönottaville organisaatioille suunnattu itsepalveluportaali, jossa voi tutustua, ottaa käyttöön ja hallita omia Suomi.fi-palveluitaan. Palveluun tunnistaudutaan varmennekortilla, mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla. Myös palvelukohtaiset käyttöehdot hyväksytään sivustolla. Organisaatio voi antaa tililleen käyttöoikeuksia myös oman asiointipalvelunsa ulkoisille toimijoille, kuten sovellustoimittajille.
Palveluhallinta sisältää Suomi.fi-palvelujen käyttöönottojen lomakkeita sekä teknisiä hallintaliittymiä. Itsepalvelun tueksi uudella sivustolla on parannettu palveluita koskevaa ohjeistusta. Sisältöjä siirretään uudistettuina esuomi.fistä Suomi.fi-palveluhallintaan vaiheittain.
Käyttöönottojen jälkeen, jatkuvan palvelun aikana Suomi.fi-palveluja käyttävät organisaatiot näkevät häiriö- ja palveluilmoitukset Palveluhallinnan kautta joko julkisesti tai organisaatiokohtaisesti. Lisäksi sivustolla voi tarkastella ja ladata sähköisessä muodossa tilasto- ja raportointidataa, jota Suomi.fi-palveluista tuotetaan julkisesti tai organisaatiokohtaisesti.
Ohjeistusta Suomi.fi-palveluita hyödyntäville organisaatioille
Väestörekisterikeskus päättää Suomi.fi-palveluita jo hyödyntävien organisaatioiden osalta tietojen tuomisesta järjestelmään palvelukohtaisesti. Käyttäjätunnusten (asiakastilin) saamiseksi palvelu edellyttää rekisteröitymistä nykyisiltäkin asiakasorganisaatioilta. Väestörekisterikeskus lähettää kaikille nykyisille asiakkaille tarkempaa ohjeistusta, kun rekisteröityminen tulee kunkin Suomi.fi-palvelun osalta ajankohtaiseksi.
Ajankohtaisviestintä säilyy esuomi.fissä vuoden 2017 loppuun
Vaikka Suomi.fi-palveluiden käyttöönotto siirtyy Palveluhallinta-sivustolle, esuomi.fissä tiedotetaan edelleen ohjelman ja Suomi.fi-palveluiden ajankohtaisista asioista vuoden 2017 loppuun saakka. Myös tulevat infot, koulutukset ja tapahtumat löytyvät edelleen esuomi.fistä.
Palveluhallinta.suomi.fi korvaa esuomi.fin kokonaisuudessaan Suomi.fi-palveluiden ja niiden viestinnän osalta 1.1.2018.
Väestörekisterikeskus tiedottaa, kun Palveluhallinta-verkkopalvelu aukeaa kokonaisuudessaan. Sivun kokeiluversioon voi käydä nyt jo tutustumassa osoitteessa palveluhallinta.suomi.fi.
Suomi.fi-palveluhallinnan ylläpidosta vastaa Väestörekisterikeskus.
Lisätietoja
Väestörekisterikeskus, kehityspäällikkö Rosa Arola, etunimi.sukunimi[at]vrk.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö