Borde man vara orolig? På FinlandsArenan funderar man på om Finland redan är helt digi-digi
Vad händer om allt fler tjänster blir elektroniska? Tänk om det surrar en drönare utanför min balkong? Borde jag vara orolig om mitt barns första ord är digi-digi?
På FinlandsArenan i Björneborg funderar man i juli på elektroniska tjänsters och den moderna teknologins inverkan på det mänskliga livet i andan av MTV3:s hitserie Pitääkö olla huolissaan (Borde man vara orolig). På agendan står såväl en elektronisk postlåda och robotar som nya former av informationsarbete som hela tiden blir bara mångsidigare. Paneldiskussionen ordnas av Befolkningsregistercentralen i samarbete med Regionförvaltningsverket, Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning Palkeet och Statskontoret.
”Elektroniska tjänster som är lätta att använda är uttryckligen service, även om man inte skulle vara du med datorer eller mobila apparater. Dåliga och komplicerade tjänster betjänar däremot ingen. Paneldiskussionen handlar om hur man på ett bra sätt skulle kunna få det digitala närmare vanliga människors vardag”, säger Janne Viskari, direktör för Befolkningsregistercentralen.
Vårt samhälles digitala framtid benas upp av en jury med fyra kända medlemmar. I juryn sitter kommun- och reformminister Anu Vehviläinen, som ansvarar för digitaliseringen av statsförvaltningens tjänster, verkställande direktör för teknologiföretaget Wolt Miki Kuusi, skådespelare och programledare Roope Salminen och skådespelare, lärare i framställningskonst och konstnär Tuija Piepponen. Diskussionen leds av nyhetsankaret Kirsi Alm-Siira. Det utlovas underhållande ordväxling om digitala tjänster utan att glömma häftiga framtidsvisioner!
Tillställningen ”Finland är redan helt digi-digi – Borde man vara orolig?” äger rum onsdagen den 12 juli i Antinkatu 5 kl. 13.30–14.45.
Välkommen till FinlandsArenan i juli!
#finlandärdigitalt #suomiondigi
Mer information
Befolknigsregistercentralen, Direktör Janne Viskari, tfn. 0295 535 022, fornamn.slaktnamn[at]vrk.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö