Kundtjänsten begränsas på en del av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen 16-31.3. – i fortsättningen betjänar serviceställena endast med tidsbokning
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata begränsar kundtjänsten på sina serviceställen för att förhindra spridningen av coronaviruset. Begränsningarna gäller följande serviceställen 16–31.3.2020:
- Borgå
- Esbo
- Helsingfors
- Lahtis
- Hyvinge
- Åbo
- Tammerfors
- Tavastehus
- Uleåborg
I brådskande fall delar vi ut tider också till måndag och tisdag 16–17.3.2020. Du kan boka en brådskande tid genom att ringa till telefonnumret som står på serviceställets dörr. Icke-brådskande möten organiserar vi från och med onsdagen 18.3.2020.
I de ovannämnda serviceställena ska man på förhand boka tid per telefon eller elektroniskt. Övergången till den elektroniska tidsbeställningen förbättrar både kundernas och personalens säkerhet när de inte behöver tillbringa tid i väntrummet.
Arrangemanget är i kraft 16–31.3.2020. På andra orter följer vi fortsättningsvis med situationen.
Sköt dina ärenden elektroniskt eller per telefon
Vi rekommenderar att du i första hand sköter dina ärenden med oss per telefon eller via våra elektroniska tjänster. För att göra det lättare har vi förlängt kundtjänstens telefontid till kl. 9–15. Se servicenumren enligt ärende.
Du kan också sköta dina ärenden på webben. På den elektroniska tjänsten Intyg från befolkningsdatasystemet går det att beställa flera olika intyg och dem får man genast i bruk. Namnändringsansökan kan man också göra elektroniskt på Namnändring-tjänsten.
Så här bokar du mötestid på ett serviceställe
Om du inte kan sköta dina ärenden elektroniskt eller per telefon kan du i brådskande ärenden boka tid till ett av våra serviceställen. Tid kan man boka själv på den elektroniska tidsbeställningen eller genom att ringa till vår kundtjänst i vilket fall tjänstemannen bokar tiden. De första tiderna kan bokas till onsdagen 18.3.2020.
- Ring till ett av våra kundtjänstnummer för att boka tid. Se alla våra servicenummer enligt ärende.
- Tidsbeställningen-webbstjänsten
Mer information:
Kommunikations- och marknadsföringsdirektör Liinu Lehto, tfn 0295 535 385, förnamn.efternamn[a]dvv.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Holhous ja edunvalvonta
- Edunvalvontaa kevyempiä vaihtoehtoja
- Edunvalvontavaltuutus eli tuen tarpeen ennakointi
- Kuka voi toimia edunvalvojana?
- Alaikäisen edunvalvonta
- Edunvalvojan määrääminen
- Edunvalvojan tehtävät
- Edunvalvojan tilivelvollisuus
- Lupaa edellyttävät toimenpiteet edunvalvonnassa
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Edunvalvojan tehtävistä luopuminen
- Holhousviranomaisen valvonnan keinot
- Poissaolevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Toimintakelpoisuuden rajoittaminen ja vajaavaltaiseksi julistaminen
- Tietoa mm. lääkäreille, viranomaisille ja muille tahoille
- Holhousasioiden rekisteristä annettavat otteet
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Ilmoitus muutosta ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Osoitepalvelu
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Kansalaisneuvonta
- Kaikki lomakkeet
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Asiakasrekisterien päivityspalvelut
- Poimintapalvelut
- Väestötietojärjestelmän hakupalvelut
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Digituki
- Digiturvapalvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Verkkoasiointi
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Tietoa virastosta