Var försiktig! - Cybersäkerhetskampanjen som riktar sig till medborgare ger anvisningar för hur du kan identifiera nätbedrägerier
Kampanjen Var försiktig! som ordnas gemensamt av Traficoms Cybersäkerhetscenter, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata MDB och polisen handlar om att identifiera internets skuggsidor och skydda sig mot dem.
Traficoms Cybersäkerhetscenter, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata MDB och polisen inledde sin gemensamma kampanj Var försiktig! idag. Kampanjen kommer att synas under de kommande veckorna på webben och i sociala medier. På kampanjens webbplats varforsiktig.fi finns anvisningar om hur du kan identifiera nätbedrägerier och vad du ska göra om du har blivit lurad. På webbplatsen hittar du dessutom råd om hur du skyddar dina enheter och användarkonton och hur de vanligaste bedrägerierna fungerar.
Informationssäkerhetskompetens är en medborgarfärdighet som vi alla behöver. Bedrägerimetoderna och -teknikerna utvecklas hela tiden. Brottslingarna följer sin tid och agerar mycket hänsynslöst. Bedragarna försöker på olika sätt få människor att lämna ut till exempel personliga och känsliga uppgifter om sig själva, som till exempel bankkoder och lösenord som används i olika tjänster. Den ekonomiska vinningen av bedrägerier har uppgått till tiotals miljoner varje år. Siffrorna ökar årligen.
”Vem som helst kan bli lurad. När skadan har skett gäller det att agera snabbt så att eventuella följder blir så små som möjligt. Genom att berätta om det som hänt hjälper du också andra att undvika en tråkig situation och försvårar brottslingarnas verksamhet”, påpekar informationssäkerhetsexpert Matias Mesiä från Traficoms Cybersäkerhetscenter.
Brottslingarna är intresserade av lösenord, betalkortsuppgifter, bankkoder och personuppgifter – alla dessa kan användas för att försöka få ekonomisk vinning. Hur kan du undvika bedrägerier, vad ska du göra om du blir lurad och hur ska du förbättra informationssäkerheten på dina enheter?
”Världen digitaliseras och nya serviceplattformar grundas på löpande band. Vid stora förändringar har medborgarna mycket att lära och i en sådan miljö är det lätt för brottslingar att nästla sig in och bjuda ut sina falska produkter. För att skydda sig måste var och en vara källkritisk och hela tiden förstå vad det är man håller på att göra”, berättar kriminalöverkommissarie Sakari Tuominen vid polisinrättningen i Inre Finland och den nyligen inrättade utredningsgruppen som specialiserar sig på nätbedrägerier.
”Tillvägagångssätten är många och det är inte möjligt att skapa detaljerade anvisningar för varje situation. För att öka källkritiken och den digitala läskunnigheten skapar myndigheterna olika varningssignaler som medborgarna bör känna till och som ska få dem att haja till och bedöma om tjänsten i fråga är äkta”, fortsätter kriminalkommissarie Jussi Larvanto vid Centralkriminalpolisen.
Nätbedragaren kan lura i såväl diskussionsforum och falska webbshoppar som bland e-postmeddelandena i din inkorg. En bedragare kan också ta kontakt per telefon eller utge sig för att vara en person du känner. Känn till de vanligaste bedrägerierna och tala också om dem med dina närstående.
”Vi måste alla vara mer uppmärksamma på vem som kontaktar oss på nätet. Använd stark autentisering eller multifaktorautentisering i de tjänster där det är möjligt. Var försiktig särskilt i tjänster som frågar efter din personbeteckning. Kom ihåg att myndigheterna aldrig frågar efter dina bankkoder eller betalkortsuppgifter”, påminner ledande specialsakkunnig Kimmo Rousku vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ytterligare information:
Matias Mesiä, informationssäkerhetsexpert, Traficoms Cybersäkerhetscenter, tfn 029 534 5648 eller [email protected]
Kimmo Rousku, ledande specialsakkunnig, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, [email protected], tfn 0295 535 12
Sakari Tuominen, kriminalöverkommissarie, polisinrättningen i Inre Finland, tfn 0295 445 827, [email protected] (undersökning av nätbedrägerier)
Jussi Larvanto, kriminalkommissarie, Centralkriminalpolisen, tfn 0295 486 954, [email protected] (nätbedrägerier som fenomen)
Jussi Toivanen, kommunikationschef, Traficoms Cybersäkerhetscenter (kampanjen Var försiktig!) tfn 040 350 5595
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö