Digi- ja väestötietovirasto perustaa uuden kuolinpesän osakasrekisterin 

Osana Edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -ohjelmaa tuotetaan kansalaisen sähköinen asiointipalvelu, sähköinen perukirja ja kuolinpesän osakasrekisteri. Osakasrekisteristä vastaa Digi- ja väestötietovirasto. Sähköisestä asiointipalvelusta ja perukirjasta vastaa Verohallinto. 

  • Kuolinpesän osakasrekisteri on uusi perusrekisteri, joka sisältää tiedot kuolinpesistä sekä niiden osakkaista. Tiedot kootaan väestötietojärjestelmästä.  
  • Osakasrekisterin hyödyntäminen sujuvoittaa kuolinpesän asiointia, sillä kuolinpesän tiedot liikkuvat viranomaisten välillä automaattisesti ja sähköisesti.
  • Kuolinpesän osakkaat voivat itse muokata ja täydentää kuolinpesän tietoja OmaVerossa. 
  • Kuolinpesän osakkaat voivat valtuuttaa valitsemansa henkilön asioimaan puolestaan Suomi.fi-valtuuksilla. 
  • Julkishallinnon organisaatiot voivat lähettää viestejä kuolinpesän osakkaille Suomi.fi-viesteillä. 
  • Nykyisten kuolinpesien asiointi säilyy ennallaan. Uudistus koskee vain kuolinpesiä, jotka muodostuvat vuodesta 2027 alkaen. 
  • Uudistus tulee voimaan vuoden 2027 aikana. 

Lisätietoja kuolinpesän osakasrekisteristä »

Organisaatioille mahdollisuus kehittää kuolinpesien asiointia

Uuden rekisterin tavoitteena on, että viranomaiset ja yritykset saisivat tiedot kuolinpesän osakkaista digitaalisesti. Näin ne pystyisivät tarjoamaan kuolinpesälle palveluita tehokkaammin, eikä kuolinpesän olisi tarpeen toimittaa osakastietoja eri organisaatioille muilla tavoin. 

Organisaatio voi liittyä osakasrekisterin käyttäjäksi sopimuksella.

Lisätietoja kuolinpesän osakasrekisteristä »

Tiedotteet