Kahden lapsen äiti Kaisa loukkaantui ja menetti toimintakykynsä – "Ennakkoon tehty edunvalvontavaltuutus pelasti perheemme arjen"
Kiireistä perhearkea elänyt Kaisa loukkaantui vakavasti lasketteluonnettomuudessa kaksi vuotta sitten ja oli onnettomuuden jälkeen toimintakyvytön kuukausia. Ilman etukäteen tehtyä edunvalvontavaltuutusta perheen arki olisi hankaloitunut merkittävästi. Perheen toinen vanhempi Janne huomauttaakin, ettei esimerkiksi puolison pankkitilejä pääse hallinnoimaan automaattisesti.
Pian kaksi vuotta sitten kokemäkeläisen perheenäidin elämä heitti kirjaimellisesti volttia, kun jäinen laskettelurinne yllätti kokeneen laskijan. Onnettomuudesta seuranneen aivovamman ja siitä toipumisen seurauksena myös perheen arki olisi voinut mennä yhtä sekaisin.
Kaisan ja Jannen perheessä yllättävään tilanteeseen oli onneksi osattu ennalta varautua tekemällä edunvalvontavaltuutus. Nyt Kaisan toipumisen jälkeen perhe on ymmärtänyt, kuinka tärkeää varautuminen oikeasti olikaan.
Valtuutuksen turvin Jannella oli oikeus hoitaa Kaisan raha-asioita, mikä mahdollisti perheen talouden normaalin pyörimisen.
“Kun perheessä on itsensä lisäksi myös muita huollettavia, on erityisen tärkeää, että laskut tulee maksetuksi ajallaan. Ilman edunvalvontavaltuutusta näiden asioiden hoitaminen olisi ollut todella hankalaa,” Janne jatkaa.
“Monet tuttavat olivat ihan ihmeissään, ettei edes oman aviopuolison raha-asioita pääse hoitamaan ilman valtuutusta. En itsekään ollut ennen edunvalvontavaltuutuksen tekemistä tajunnut, ettei minulla ole aviopuolisona automaattisesti oikeutta näissä tilanteissa hallinnoida pankkitilejä, rahaliikennettä tai maksaa Kaisan tililtä yhteisiä laskujamme,” Janne kertoo.
Edunvalvontavaltuutukseen kirjatun toiveen mukaisesti Janne pystyi myös hoitamaan Kaisan kummilapsen syntymäpäivämuistamiset ajallaan.
Etukäteen tehty edunvalvontavaltuutus on valmiina, jos sitä tarvitaan
Edunvalvontavaltuutus on asiakirja, jota kukaan ei toivoisi käytettävän. Sen olemassaolo on kuitenkin kriittistä, jos toimintakyky syystä tai toisesta pettää. Syitä voivat olla, kuten Kaisan tapauksessa, onnettomuudet tai vaikka vakava sairastuminen.
Kaisa ja Janne olivat tehneet omat edunvalvontavaltuutukset. He olivat valtuuttaneet toisensa hoitamaan omia terveyteen ja talouteen liittyviä asioita, jos itse ei olisi enää toimintakykyinen.
Kaisan onnettomuuden jälkeen valmiiksi tehty asiakirja toimitettiin Digi- ja väestötietovirastoon, joka vahvisti sen. Onnettomuuden jo satuttua ja Kaisan toimintakyvyn menetettyä asiakirjaa ei olisi enää voinut tehdä.
Valtuutuksen avulla Janne pystyi muun muassa maksamaan yhteistä asuntolainaa ja lasten harrastusmaksuja Kaisan tililtä sekä asioimaan apteekissa Kaisan puolesta. Myös Kaisan mahdolliset jatkohoitoon liittyvät päätökset olisivat valtuutettuna olleet Jannen tehtävissä.
“Ilman valtuutusta asioitani olisi viranomaisen taholta määrätty hoitamaan Janne tai joku muu henkilö. Prosessi olisi joka tapauksessa ollut pidempi ja se olisi viivyttänyt ja hankaloittanut perheemme arkea älyttömästi. Jo valtuutuksia tehdessämme ajattelimme Jannen kanssa, että haluamme pitää asiat omissa käsissämme myös silloin, jos jotain sattuu,” Kaisa päättää.
Kaisan tarina on kuvitteellinen kertomus, joka pohjautuu tosielämän tilanteisiin. Kertomuksen tarkoituksena on kuvata tyypillistä tilannetta, jossa edunvalvontavaltuutusta tarvitaan.
Kun teet edunvalvontavaltuutuksen, voit valtuuttaa puolisosi
- hoitamaan perheen yhteisiä raha-asioita
- maksamaan laskuja toisen pankkitililtä
- myymään perheen omaisuutta
- hakemaan etuuksia tai tukia toisen puolesta
- päättämään terveyteen liittyvistä asioista, jos et itse ymmärrä asiaa silloin, kun päätös on tehtävä.
Katso Suomi.fi-oppaasta, miten pääset alkuun edunvalvontavaltuutuksen laatimisessa itsellesi.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö