Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan työ päätökseen – uusia yhteistyörakenteita valmisteilla
Valtiovarainministeriön tiedote 13.12.2019
Jo vuodesta 1988 asti toimineen julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnan (Juhta) työ sai päätöksensä joulukuussa järjestetyssä viimeisessä kokouksessa. Neuvottelukunnan aloittamaa työtä päätettiin kuitenkin jatkaa muissa yhteistyörakenteissa.
Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunta on ollut valtioneuvoston asettama valtion viranomaisten, Kelan ja kuntien yhteistyö- ja neuvotteluelin.
”Neuvottelukunta on toiminut vuosia merkittävässä asemassa julkisen hallinnon toimintatapojen ja palveluiden tuotantotapojen uudistamisessa. Tiedonhallinnan yhdenmukaistamista, tietoturvallisuutta ja digitalisointia viranomaistoiminnassa koskeva tiedonhallintalaki ja siihen liittyvät lait tulevat voimaan vuoden 2020 alussa, jolloin myös neuvottelukunnan säädösperustaiset tehtävät päättyvät, Juhtan pääsihteeri Heikki Talkkari valtiovarainministeriöstä selventää.
Neuvottelukunta on edistänyt hallinnon toimintatapojen ja palvelujen tuotantotapojen uudistamista tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntämällä: se on esimerkiksi tarkastellut julkisen hallinnon digitaalisiin palveluihin ja tietohallintoon vaikuttavia kehittämissuunnitelmia ja lainsäädäntöhankkeita. Lisäksi se on antanut julkisen hallinnon tietohallintoa koskevia suosituksia eli JHS-suosituksia.
Valmisteluryhmä työstää uusia yhteistyörakenteita
Vaikka neuvottelukunta lopettaakin toimintansa, ei tarve työlle lopu. Valtiovarainministeriö asetti syyskuussa 2019 hallinnon tiedonhallinnan yhteistyön ja informaatio-ohjauksen valmisteluryhmän pohtimaan uusia yhteistyörakenteita.
”Valmisteluryhmä suunnittelee julkisen hallinnon tiedonhallintaa ja tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tuottamista koskevat yhteistyömenettelyt ja -rakenteet. Lisäksi valmisteluryhmä suunnittelee tiedonhallintalain tarkoituksen toteuttamista, yhteentoimivuutta ja tieto- ja viestintäteknisten palvelujen tuotantotapojen kehittämistä edistävän informaation valmisteluprosessit”, Talkkari kertoo.
Valmisteluryhmä arvioi myös voimassa olevien JHS-suositusten tarvetta ja ajantasaisuutta. Vuonna 2020 ei enää aloiteta uusien JHS-suositusten valmistelua tai toimenpiteitä voimassa olevien suositusten päivittämiseksi, mutta suositukset jäävät edelleen hyödyntäjien saataville.
Nykyisistä JHS-suosituksista 17 lakkautetaan vanhentuneina tai vaikeasti ylläpidettävinä. Edelleen tarpeellisten suositusten osalta on tunnistettu suositusten sisällöstä vastaavat viranomaiset, joiden kanssa valtiovarainministeriö sopii tarkemmin jatkovalmistelun etenemisestä.
Julkisen hallinnon yhteistä tavoitetilan suunnittelua tarvitaan edelleen
Vuoden 2020 alussa voimaan tulevan tiedonhallintalain myötä yleinen julkista hallintoa koskeva kokonaisarkkitehtuurikuvausten velvoite poistuu. Tarve laadukkaalle arkkitehtuurityölle ei kuitenkaan lakimuutoksen myötä katoa.
”Tarvitsemme edelleen jaetun kokonaiskuvan hallinnon tehtävistä, toimijoista ja palveluista käsiteltävien ja ylläpidettävien tietojen ja tietovirtojen lisäksi. Tätä informaatiopohjaa tarvitaan ohjauksen työkaluksi, jotta kehityksen tulevasta suunnasta ja muutosten vaikutuksista voidaan tuottaa analyysiä päätöksenteon tueksi,” neuvotteleva virkamies Suvi Remes kertoo.
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityöryhmä on muodostamassa ehdotusta arkkitehtuurityön ja -informaation roolista tulevaisuudessa huomioiden tiedonhallintalain tuoman muutoksen ja lain täytäntöönpanon muun valmistelutyön. Käytännössä valmistelutyö keskittyy julkisen hallinnon yhteisen koordinaatiotason tarpeeseen ja siihen liittyen mahdollisiin tuleviin tehtäviin.
Kokonaisarkkitehtuurityöhön on liittynyt oma mittava suositusluonteinen informaatiokokonaisuus, joka on tunnettu julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin uusi jäsennys JHKA 2.0. Myös kyseinen suosituskokonaisuus lakkautetaan lakimuutosten myötä. Vastaavasti kuin JHS-suositukset, myös JHKA 2.0. -kokonaisuuden informaatio jää edelleen hyödyntäjien saataville.
Neuvottelukunnan päätökseen eivät sisälly kokonaisuudessa suositetut välineet, mm. Väestörekisterikeskuksen ylläpitämä Arkkitehtuuripankki, joiden tulevaisuudesta päätetään erikseen. Neuvottelukunnan päätös ei myöskään lakkauta arkkitehtuurisisältöjä, joita toimijat ovat ohjeistuksen avulla laatineet.
Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Heikki Talkkari, puh. 02955 30096, heikki.talkkari(at)vm.fi
Neuvotteleva virkamies Suvi Remes, puh. 02955 30039, suvi.remes(at)vm.fi
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö