Mikä on julkisen hallinnon digiturvallisuuden tila? Vastaa kyselyihin ja auta kokonaiskuvan muodostamisessa
Digi- ja väestötietovirasto on käynnistänyt kaksi kyselytutkimusta, joiden avulla kerätään tietoa julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden tilasta. Kyselyt tarkastelevat asiaa eri tulokulmista: Organisaation digiturvakysely on suunnattu digiturvasta vastaaville asiantuntijoille. Digiturvabarometri kartoittaa kaikkialla julkishallinnossa työskentelevien kokemuksia digiturvasta.
Organisaation digiturvakysely muodostaa kokonaiskuvaa ja toimii uuden palvelun pohjana
Julkiselle hallinnolle suunnattu organisaation digiturvakysely kerää ajantasaista tietoa digitaalisen turvallisuuden tilasta. Kyselyllä halutaan selvittää, miten digiturvan eri osa-alueet ovat kehittyneet ja millaisia uhkia eri toimialoihin kohdistuu. Lisäksi halutaan tunnistaa kehittämistä vaativia osa-alueita.
Organisaation digiturvakysely on kertaluonteinen. Kyselyn tuloksista tuotetaan raportti, joka kuvaa julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden tilaa kokonaisuudessaan sekä toimialoittain. Organisaatioiden johto ja digiturvan vastuuhenkilöt voivat käyttää raporttia digitaalisen turvallisuuden seurannan, kehittämisen ja arvioinnin työkaluna.
Lisäksi kyselyn tuloksia tullaan käyttämään lähtötietoina uudessa digiturvan kokonaiskuvapalvelussa, joka otetaan käyttöön vuoden 2021 aikana. Uuden palvelun avulla vastaavia tietoja voidaan jatkossa kerätä ja raportoida säännöllisesti ja kehittämistoimenpiteiden vaikuttavuutta pystytään seuraamaan reaaliaikaisesti.
Toivomme kyselyyn vastauksia julkishallinnon organisaatioiden digiturvan vastuuhenkilöiltä 25.6.2021 mennessä. Jokainen vastaus antaa arvokasta tietoa digitaalisen turvallisuuden tilasta ja auttaa kohdentamaan kehittämistoimenpiteet oikeille osa-alueille. Kyselyyn vastaaminen auttaa myös tunnistamaan oman organisaation toiminnan kannalta keskeisiä kehityskohteita.
Digiturvabarometri kartoittaa julkishallinnon henkilöstön kokemuksia
Digiturvabarometri on erityisesti julkisen hallinnon henkilöstölle suunnattu kysely, joka selvittää digitaaliseen toimintaympäristöön liittyvää osaamista, koulutustarpeita, huolia, koettuja uhkia sekä koronapandemian vaikutuksia.
Digiturvabarometrin kysely on avoinna vuoden 2021 loppuun asti, ja toivomme siihen jatkuvasti lisää vastauksia. Vastaamiseen kuluu aikaa noin 10 minuuttia. Barometrista tuotetaan säännöllisesti katsauksia, joista seuraava julkaistaan 14.6.2021 mennessä saatujen vastausten perusteella.
Digi- ja väestötietovirasto ottaa Digiturvabarometrin havainnot huomioon vastuullaan olevan Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) ja sen työryhmien toiminnassa sekä digiturvan kehittämishankkeen (JUDO) eri projekteissa. Vastausten avulla kehitämme palveluitamme, kuten koulutuksia, tilaisuuksia ja tukipalveluita.
Linkit
Vastaa organisaation digiturvakyselyyn 25.6.2021 mennessä
Vastaa Digiturvabarometriin 31.12.2021 mennessä
Julkaisemme seuraavan katsauksen barometriin 14.6. mennessä annettujen vastausten perusteella.
Lisätiedot
Kimmo Rousku, johtava erityisasiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected], puh. 0295 535 120
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö