Den digitala identitetsplånboken erbjuder smidighet och datasäkerhet i finländarnas vardag – den nya applikationen tas i bruk i slutet av 2026
Finländarna får i bruk en ny applikation som gör det lättare att uträtta ärenden med både myndigheter och privata tjänsteleverantörer. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) utvecklar som bäst en europeisk digital identitetsplånbok som samlar officiella intyg och erbjuder ett säkert sätt att identifiera sig och dela information digitalt. Applikationen som används i smarttelefonen publiceras i slutet av 2026 och dess egenskaper utvidgas stegvis.
Den europeiska digitala identitetsplånboken utvecklas som en del av verkställandet av Europeiska unionens förnyade eIDAS-förordning under finansministeriets ledning. Plånboksapplikationen fungerar som ett verktyg för stark autentisering inom hela EU. Via den kan användaren också till exempel göra elektroniska signaturer och utnyttja olika intyg då hen uträttar ärenden digitalt och på plats.
– Applikationen ersätter inte fysiska dokument, utan kan användas vid sidan av dem, avgiftsfritt och frivilligt, berättar MDB:s ledande sakkunnig Anssi Ahlberg.
Säkerhet och smidighet i vardagen som prioritet
Syftet med den digitala identitetsplånboken är att göra medborgarnas vardag smidigare genom att samla olika intyg på ett ställe. Intygen kan användas i stället för fysiska kort och intyg när man uträttar ärenden med myndigheter och senare även med aktörer inom den privata sektorn.
Det centrala syftet med plånboken är också att främja användarnas informationssäkerhet och dataskydd. Användaren bestämmer själv vilka uppgifter hen vill föra in i plånboken och för vilka ärenden hen vill dela dem. Användaren är själv den enda som har tillgång till de uppgifter som förts in i plånboken och när hen använder plånboken ser hen alltid vilka uppgifter som delas och till vem. Uppgifterna om plånbokens användare sparas inte heller i ett centraliserat register, så användarnas uppgifter är säkra till exempel vid omfattande dataintrång.
Vid elektronisk identifiering är plånboken en metod för stark autentisering vid sidan av bankkoder, mobilcertifikat och medborgarcertifikat. Vid identifiering i myndighetstjänster fungerar plånboken på samma sätt i alla EU-länder.
Elektroniska intyg vid sidan av fysiska kort
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som tillhandahåller identitetsplånboken bygger upp det tekniska genomförandet av plånboken, vars centrala egenskap vid sidan av identifiering och elektroniska signaturer är möjligheten att utnyttja olika intyg. De egentliga intygen utvecklas och beviljas dock av samma aktörer som fysiska kort eller intyg.
Avsikten är att samtidigt som plånboken publiceras i december 2026 också publicera ett digitalt identitetsbevis som kan användas i plånboken och som Polisstyrelsen producerar tillsammans med MDB. Det digitala identitetsbeviset som beviljas av polisen kommer att vara ett officiellt dokument som kan jämställas med pass och identitetskort. Med det digitala identitetsbeviset kan användaren styrka sin identitet eller ålder utan att till exempel dela sitt namn eller sin exakta födelsetid när hen bevisar att hen är myndig. Det fungerar dock inte som resedokument på samma sätt som ett traditionellt pass.
Under de närmaste åren är det också meningen att Traficoms digitala körkort ska tas med i plånboken. Utvecklingen av körkortet väntar för närvarande på godkännande av EU:s körkortsdirektiv och definition i nationell lagstiftning. Traficom följer aktivt med hur direktivet framskrider och förbereder sig på att verkställa det i Finland.
Även andra organisationer inom den offentliga sektorn producerar intyg för plånboken enligt sina egna tidtabeller, och dessutom kan aktörer inom den privata sektorn skapa intyg för plånboken enligt sina egna möjligheter och tidtabeller.
Nya möjligheter för organisationer – ett fungerande plånboksekosystem skapas tillsammans
Organisationer inom den privata och offentliga sektorn kan utnyttja den europeiska digitala identitetsplånboken antingen genom att använda den eller producera intyg till den. Plånboken erbjuder ett säkert och enhetligt sätt att dela och ta emot officiella intyg samt identifiera medborgare i hela EU.
För dem som utnyttjar intygen blir det möjligt att med plånboken till exempel kontrollera användarens ålder eller identitet utan tunga systeminvesteringar.
För dem som producerar intygen erbjuder plånboken ett effektivt och inom EU enhetligt sätt att uträtta ärenden och minskar det manuella arbetet och pappersprocesserna.
– De som utfärdar och utnyttjar intygen bildar ett plånboksekosystem som förutom plånbokens användare gynnar alla parter. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata uppmuntrar organisationer att utnyttja plånboken, eftersom den erbjuder mest förmåner när den har ett brett utbud av intyg, berättar Ahlberg.
Utvecklingen av den europeiska digitala identitetsplånboken är i full gång vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och vid de ämbetsverk som producerar intyg. Vi bjuder också med andra organisationer i arbetet så att vi tillsammans kan erbjuda ett omfattande utbud av intyg och andra funktioner så snart som möjligt efter att den europeiska digitala identitetsplånboken blivit tillgänglig för finländarna i slutet av 2026.
Mer information:
Anssi Ahlberg
Ledande sakkunnig och projektchef
Pekka Rehn
Överdirektör
Europeiska digitala identitetsplånboken på MDB:s webbsida
Offentlig arbetsyta för den europeiska digitala identitetsplånboken
Beställ inbjudningar till informationstillfällen och kliniker samt vårt kundbrev
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö