Hyppää sisältöön

Digi- ja väestötietoviraston vuosi 2022: tyytyväisiä asiakkaita ja kehittyviä digipalveluja

Julkaisuajankohta 15.3.2023 11.30
Tiedote

Pääjohtaja Janne Viskari kertoo, miltä näytti Digi- ja väestötietoviraston kolmas vuosi.

Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari Mikä oli viime vuoden 2022 merkittävin uudistus? 

Tavoitteemme ovat kunnianhimoisia ja niin pitääkin olla. Onnistuimme viime vuonna edistämään koko yhteiskunnan digitalisaatiota ja omaa toimintaamme. Tavoittelemme suuria muutoksia, joiden tekeminen vie aikaa ja tehtävää riittää vielä tuleville vuosillekin. 

Viime vuonna jatkoimme viraston oman toiminnan digitalisoimista eli edistimme siirtymistä paperiasioinnista ja asiankäsittelystä sähköiseen asioiden hoitoon. Priorisoimme niitä palveluja, joilla on eniten käyttäjiä ja tämä työ jatkuu myös tänä vuonna. 

Jatkoimme myös yhteiskunnan kannalta kriittisten Suomi.fi-palveluiden kehittämistä. Viime vuonna kehittyivät etenkin Suomi.fi-valtuudet ja Suomi.fi-viestit. Lisäksi panostimme hallituksen määrittelemien kärkihankkeiden toteuttamiseen. Erityisasiantuntijoille tarkoitettu maahanmuuttajan pikakaista otettiin käyttöön ja Digi- ja väestötietovirasto on pystynyt palvelemaan pikakaistalaisia jopa sovittua reilusti nopeammassa aikataulussa. 

Miten hyvin Digi- ja väestötietovirasto onnistui palvelemaan asiakkaitaan? 

Viime vuonna saimme paremman näkymän asiakkaidemme tyytyväisyyteen. Kehitimme uuden tavan kysyä asiakkaiden tyytyväisyydestä saamaansa palveluun ja kyselyn vastausmäärät kymmenkertaistuivat. Keskimäärin asiakkaamme antoivat meille arvosanan 4,3, kun asteikko on 1-5 (vastaajia 19173).

Pystyimme myös tekemään toimintaamme nopeita muutoksia. Palkkasimme lisää työntekijöitä asiakaspalvelutehtäviin ja siten onnistuimme palvelemaan asiakkaitamme hyvin, vaikka asiakasmäärät kasvoivat.

Voisiko jotain tehdä vielä paremmin?

Kyllä. Onnistuimme hahmottamaan digitaalisia palveluja ja toimintamalleja, joiden avulla arki olisi nykyistä sujuvampaa sekä kansalaisille että organisaatioille. Kansalaisilta säästyisi aikaa ja vaivaa ja organisaatioilta säästyisi myös työaikaa ja siten rahaa, jos digitalisaatiota voitaisiin vielä nykyistä laajemmin hyödyntää. Näille uudistuksille on kuitenkin vielä lainsäädännöstä johtuvia esteitä, joita olemme nostaneet esiin ja toivomme Suomen seuraavan hallituksen nämä tarpeet huomaavan. Voimme jo tehdä paljon, mutta digitalisaation täysimääräinen hyödyntäminen edellyttää myös lakiuudistuksia.

Onnistuimme viime vuonna palvelemaan asiakkaitamme yhä paremmin ja edistämään yhteiskunnan digitalisaatiota. Jatkamme kunnianhimoisten tavoitteidemme toteuttamista myös tänä vuonna! 

Digi- ja väestötietoviraston toimintakertomus on julkaistu kokonaisuudessaan dvv.fi-sivustolla. Tutustu toimintakertomukseen.

Lisätietoa: 
pääjohtaja Janne Viskari, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected]