Hyppää sisältöön

Digi- ja väestötietovirasto on ottanut käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelussa – vanhaan sukunimeen palaaminen helpottuu

Julkaisuajankohta 22.11.2023 9.00 | Julkaistu suomeksi 22.11.2023 klo 9.17
Tiedote

Digi- ja väestötietovirasto on ottanut 21.11.2023 käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelun kautta haetuissa sukunimen muutoksissa, joissa täysi-ikäinen henkilö palaa aiemmin käytössä olleeseen sukunimeensä. Kyseessä on Digi- ja väestötietoviraston ensimmäinen automatisoitu hallintopäätöksen tekeminen. Ratkaisumenettely on käyttöönotettu 1.5. voimaan tulleen automaattisen ratkaisumenettelyn sääntelyn mukaisesti.

Automaattinen ratkaisumenettely tarkoittaa, että virkailija ei osallistu asian ratkaisemiseen, vaan se ratkaistaan automaattisella tietojenkäsittelyllä. Automaattinen menettely nopeuttaa asiakkaan asian ratkaisemista ja menettelyn käyttöönotto on osa toimia, joilla tehostetaan Digi- ja väestötietoviraston käsittelyprosesseja. Tulevaisuudessa menettely pyritään ottamaan käyttöön myös muissa nimenmuutosasioissa sekä muissa Digi- ja väestötietoviraston palveluissa.

Automaattista ratkaisumenettelyä voidaan käyttää, kun asiaan ei sisälly tapauskohtaista harkintaa vaan se ratkaistaan esimerkiksi väestötietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella tai asiaan sisältyy tapauskohtaista harkintaa, mutta asian käsittelijä on arvioinut harkinnanvaraiset seikat ennen asian ratkaisemista. 

Palaaminen vanhaan sukunimeen helpottuu

Useimmiten aikaisempaan sukunimeen palaaminen tulee ajankohtaiseksi elämäntilanteen muuttuessa, esimerkiksi avioeron yhteydessä. Avioero ei kuitenkaan ole edellytys aiempaan nimeen palaamiselle, vaan henkilöllä on aina halutessaan oikeus palata aiemmin käytössään olleeseen sukunimeen.

Digi- ja väestötietovirasto käsittelee vuosittain noin 3000–3500 hakemusta entiseen nimeen palaamisesta. Aiemmin jokaisen hakemuksen on tutkinut ja käsitellyt virkailija, ja hakemuksen käsittelyaika on ollut kolmesta neljään viikkoa. Automaattiratkaisun avulla hakija voi tehdä ja maksaa hakemuksensa verkossa ja saada päätöksen sähköisesti yhden tai kahden päivän sisällä.

Automaattiratkaisun odotetaan välillisesti sujuvoittavan myös muiden nimenmuutoshakemuksien käsittelyä, kun virkailijat keskittyvät jatkossa ihmisen harkintaa vaativien hakemuksien käsittelemiseen.

Lisätietoja:

henkikirjoittaja Laura Mattila, Digi- ja väestötietovirasto, puh. +358 295 539 127, [email protected]
Lue tarkemmin  automaattisesta ratkaisumenettelystä sekä Digi- ja väestötietoviraston automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönotoista

Tiedote - VAIN Henkilöasiakkaat-etusivulle