Digi ensisijaiseksi asiointitavaksi seuraavalla hallituskaudella, vaatii pääjohtaja Janne Viskari
Digi- ja väestötietovirasto ehdottaa, että asiointi julkisissa palveluissa muuttuu digitaaliseksi seuraavan hallituskauden aikana. Muita asiointitapoja tarjotaan heille, jotka eivät pysty käyttämään digipalveluita. Nykyisen lain puitteissa tämä ei onnistu, joten lakimuutos on tarpeen. Asiaa käsitellään Digihumaus-tilaisuudessa 28.3. ja siellä julkaistavassa raportissa.
4,2 miljoonaa henkilöä käytti Suomen julkisen hallinnon digitaalisia palveluja viime vuonna, selviää palvelujen käyttäjätilastoista. Tämä luku vastaa 93 prosenttia täysi-ikäisistä suomalaisista, joita on 4,5 miljoonaa. Silti viranomaisten on pakko lähettää kaikki ratkaisut paperipostina, jos asiakas ei ole erikseen antanut suostumusta digitaaliseen viranomaisviestintään. Viranomaisella on paperipakko silloinkin, kun asiakas on käyttänyt digipalvelua, jos erillinen suostumus puuttuu.
– Digitaalinen asiointi pitää saada lakisääteisesti ensisijaiseksi asiointitavaksi heille, jotka pystyvät käyttämään digipalveluita. Lisäksi julkishallinnon toimijat täytyy velvoittaa lähettämään viestit asiakkailleen ensisijaisesti digitaalisena. Tämä helpottaa arkea ja tuo yhteiskunnalle merkittäviä säästöjä, sanoo Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
Mallia Tanskan satojen miljoonien eurojen vuosisäästöstä
Suomi on vuodesta toiseen ollut kärkisijoilla kansainvälisissä digitalisaatiovertailuissa. Toinen kärkimaa on Tanska, jonka digilinjauksiin Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijat ovat tutustuneet tarkasti.
Tanska toteutti vuosina 2012–2015 ohjelman, jossa julkinen hallinto siirtyi digitaaliseen viestinvälitykseen. Jo vuonna 2018 lähes 92 prosenttia Tanskan kansalaisista ja 100 prosenttia Tanskan yrityksistä oli digitaalisen viestinvälityksen piirissä. Tuolloin lähetettiin reilut 140 miljoonaa digitaalista viestiä. Tämä säästi 268 miljoonaa euroa Tanskan digiviraston (Digitaliseringsstyrelsen) mukaan.
– Vastaava muutos kannattaisi toteuttaa Suomessa vuosina 2023–2027. Suoria säästöjä tulee erityisesti paperipostituksen vähenemisestä. Lisäksi kansalaiset hyötyvät siitä, että asioita voi hoitaa ajasta ja paikasta riippumatta, toteaa Viskari.
Edelläkävijyys on rohkeutta tehdä asioita ensimmäisenä
Suomessa käytetään laajasti Digi- ja väestötietoviraston kehittämiä digitaalisia Suomi.fi-palveluja. Esimerkiksi Suomi.fi-tunnistuksen kautta tehdään noin 15 miljoonaa tunnistautumista julkishallinnon digipalveluihin joka kuukausi. Jo yli miljoona henkilöä vastaanottaa viranomaisviestit digitaalisena Suomi.fi-viesteihin.
– Suurin osa suomalaisista osaa ja haluaa käyttää digipalveluja, joten digi voisi olla ensisijainen tapa hoitaa arjen asioita. Toki jatkossakin tarvitaan myös muita tapoja asioida, sillä aivan kaikki eivät voi käyttää digipalveluja, Viskari sanoo.
Suomi oli ensimmäinen maa, jossa yksityishenkilö, yritys tai yhteisö voi digitaalisesti valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan asioita puolestaan. Suomi.fi-valtuuksilla tämä on mahdollista.
– Suomen kannattaa ottaa mallia muiden digin edelläkävijämaiden, kuten Tanskan, hyväksi havaituista käytännöistä. Joskus pitää myös uskaltaa olla ensimmäinen. Pystymme ennakoimaan yhteiskunnan tarpeita, ja kehittämällä rohkeasti uusia digipalveluita voimme tehdä arjesta sujuvampaa kaikille, toteaa Viskari.
Digitaalisten palvelujen täysimääräiselle hyödyntämiselle on esteitä nykyisessä lainsäädännössä.
– Digitalisaatiokehitys on nopeaa, ja digitalisaation kärkimaana pysyminen edellyttää Suomelta rohkeita uudistuksia ja mahdollistavaa lainsäädäntöä. Toivomme, että Suomen tuleva hallitus kehittää lainsäädäntöä niin, että digiä voidaan hyödyntää nykyistä laajemmin, Viskari summaa.
Digihumaus-raportti
Digi- ja väestötietovirasto julkaisi 28.3.2023 Digihumaus-raportin, joka esittelee neljä viraston toimialaan liittyvää kehitysehdotusta lähitulevaisuutta varten. Raportti tarkastelee viiden megatrendin kautta keskeisiä muutosvoimia, jotka vaikuttavat meihin jokaiseen. Raportti on jatkoa neljänä aiempana vuotena julkaistuille Digihumaus-raporteille.
Digihumaus pureutuu tulevaisuuden digivisioihin
Digi ensisijaisena asiointitapana ja Suomen pitäminen digitalisaation kärjessä ovat pääteemoja Digihumaus-seminaarissa, jonka Digi- ja väestötietovirasto järjestää tiistaina 28.3. klo 9–12.30 Ravintola Töölössä Helsingissä.
Tilaisuuden puhujina ovat Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn, Tanskan digiviraston yksikönjohtaja Mathias Trier Reindel ja futuristi Elina Hiltunen.
Tanskan digikehityksestä ja mallin soveltuvuudesta Suomeen keskustelevat Elinkeinoelämän keskusliiton johtava asiantuntija Mika Tuuliainen, yrittäjä ja tutkija Maria Ritola sekä Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari.
Digihumaus-webinaari
Digihumaus-seminaari striimattiin suorana verkossa 28.3.2023. Tallenne on katsottavissa 30.4.2023 asti.
Yhteystiedot
Janne Viskari, pääjohtaja, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected], p. 0295 536 000 (vaihde)
Tiedustelut Digihumaus-tilaisuudesta ja -raportista: [email protected], p. 0295 535 060 (viestinnän päivystys median yhteydenotoille arkisin klo 9–16)
Päivitetty 12.4.2023: Digihumaus-webinaarin tallenne on katsottavissa 30.4.2023 asti.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö