Suomi.fi-valtuudet
CGI:n OMNI360-potilastietojärjestelmässä lapsen tai toisen aikuisen puolesta voi asioida turvallisesti
Ajantasaisuus. Luotettavuus. Turvallisuus. Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä se, että terveydenhuollon ammattilaisten hallinnollinen työ keventyy. Siinä keskeiset hyödyt Valtuudet-palvelusta CGI:n OMNI360-potilastietojärjestelmän asiakkaille.
Terveystietojen ollessa kyseessä tietoturva on ensisijainen. ”Merkittävin ominaisuus terveydenhuollon organisaatioiden näkökulmasta on tarjota vanhemmille turvallinen asiointimahdollisuus alaikäisen puolesta. Valtuudet-palvelussa on aina ajantasainen tieto huostaanotosta, turvakiellosta tai vanhempien välisestä huollonjaosta. Siten terveydenhuollon ammattilaiset voivat olla varmoja, että tällä henkilöllä on oikeus nähdä lapsen terveystietoja”, kertoo projektipäällikkö Marika Viuhko. Hän vastaa CGI:llä terveydenhuollon eAsioinnin käyttöönotoista.
”Jos huostaanotetun lapsen osoitetietoihin pääsisi käsiksi aikuinen, jolla ei ole oikeuksia nähdä tämän tietoja, lapsen turvallisuus saattaisi pahimmillaan vaarantua”, Viuhko lisää.
Väestötietojärjestelmästä saatavien huoltajuustietojen lisäksi asiointipalvelu voi itse asettaa ikärajan alaikäiselle, jonka puolesta valtuudella voi asioida.
Terveydenhuollon ammattilaiselta säästyy työaikaa – Asiakkaalle asiointi on jouhevaa ja helppoa
Valtuudet-palvelu tarkistaa lapsen huoltajuustiedot väestötietojärjestelmästä. Tämä tekee asioinnista jouhevaa ja helppoa. Vanhemmat voivat saman tien varata lapselle aikoja eAsiointi-portaalista tai lähettää sen kautta kysymyksiä neuvolaan ja tarkastella lapsen laboratoriotuloksia. ”Erikseen ei tarvitse lähteä terveysasemalle tekemään sopimusta lapsen puolesta asioinnista.”
Helppoa valtuuksien käsittely on myös terveydenhuollon ammattilaisille. Heidän ei tarvitse huolehtia valtuuksien ja niiden voimassaoloaikojen tallentamisesta järjestelmään sekä valtakirjojen arkistoinnista. Terveydenhuollon ammattilaisten aikaa säästyy siihen tärkeimpään – asiakastyöhön.
OMNI360-potilasjärjestelmä mahdollistaa asioinnin myös toisen aikuisen ja ikäihmisen puolesta
Suomi.fi-valtuuksissa myös aikuinen voi antaa luottohenkilölleen valtuuden hoitaa kaikkia terveysasioitaan puolestaan. Palvelussa hän voi itse hallita valtuuksiaan ja esimerkiksi antaa valtuuden määräajaksi tai vaikka peruuttaa sen. Muutokset valtuuksissa päivittyvät välittömästi OMNI360-järjestelmään ja muihin Valtuuksia hyödyntäviin terveydenhuollon järjestelmiin.
OMNI360-potilastietojärjestelmä mahdollistaa asioinnin myös niiden henkilöiden puolesta, joilla ei ole sähköisiä tunnistusvälineitä tai digitaitoja, sillä valtuuttaa voi myös paperisella valtakirjalla. ”CGI:n OMNI360 mahdollistaa näin terveydenhuollon sähköisen asioinnin entistä suuremmalle joukolle ihmisiä.”
Helppokäyttöisyys ja vankka tietosuoja saa kiitosta
eAsiointi-portaaliin kirjaudutaan vahvalla Suomi.fi-tunnistuksella. Suomi.fi-valtuudet integroitiin CGI:n järjestelmiin kesällä 2019. Ensimmäiset asiakkaat ottivat sen käyttöön vuoden 2020 alkupuolella. Viuhkon mukaan kaikki on sujunut hyvin ja asiakkailta on tullut hyvää palautetta. Erityisesti helppokäyttöisyys ja hyvä tietosuoja saa kiitosta.
”Valtuuksista on vain ja ainoastaan positiivista sanottavaa. Palvelu on antanut merkittävän lisäarvon eAsioinnin kehittämiselle ja keventänyt CGI:n tuotekehitystä valtuuttamisen osalta. Seuraamme herkällä korvalla asiakastoiveita ja mahdollisia uusia käyttökohteita.”
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö