Fullmakterna gör det smidigare att uträtta ärende på barns och vuxna personers vägnar på Mina Kanta-sidorna
På Mina Kanta-sidorna uträttas ärenden för en annan person upp till 250 000 gånger per månad. Elektronisk ärendehantering på någon annans vägnar är en av de viktigaste egenskaperna på Mina Kanta-sidorna. I tjänsten är det möjligt att med Suomi-fi fullmakter uträtta ärenden för myndiga personer och barn. I och med fullmakternas mer omfattande funktioner har man kunnat lösa många av de utmaningar som tidigare gällde uträttande av ärenden på någon annans vägnar.
Tidigare kunde endast officiella vårdnadshavare uträtta ärenden på Mina Kanta-sidorna för sina underhållsberättigade. Från och med våren 2021 har det varit möjligt att uträtta ärenden på någon annans vägnar med fullmakt även för en myndig persons del. Samtidigt övergick man på Mina Kanta-sidorna till att använda Suomi.fi-användargränssnittet för att välja en person som uträttar ärenden på någon annans vägnar.
- Tidigare söktes de underhållsberättigade barnen för vilkas räkning man ville uträtta ärenden från befolkningsuppgifter som FPA hade tillgång till. Införandet av uträttandet av ärenden för en vuxen persons vägnar påskyndade övergången till valgränssnittet i tjänsten Fullmakter i Suomi.fi, även i vår tjänst. Mina Kanta-sidor vill använda en nationellt enhetlig lösning, beskriver Markku Vuorinen, Kanta-tjänsternas IT-expert.
Suomi.fi-fullmakter gör det också lättare att beakta och administrera föränderliga och mer komplicerade användningsbehov. Tidigare kunde avtal om delad vårdnad hindra vårdnadshavaren från att uträtta ärenden på Mina Kanta-sidorna. Från och med januari 2022 har vårdnadshavarna kunnat uträtta ärenden för barnets räkning på Mina Kanta-sidorna i enlighet med avtalet om delad vårdnad, om myndigheten har registrerat detta med koder i befolkningsdatasystemet. Informationen om avtalet om delad vårdnad överförs med hjälp av Fullmakter, och i de flesta situationer behöver vårdnadshavaren inte själv göra något för att få rätt att uträtta ärenden för att sköta barnets ärenden.
Situationen har i år också förbättrats för sådana vårdnadshavare som har en spärrmarkering. Spärrmarkeringen kan tidigare ha förhindrat uträttandet av ärenden när systemet vid kontrollen av åtkomsträttigheterna inte har kommit åt förälderns rättigheter som skyddas med spärrmarkering. I fortsättningen kan vårdnadshavarna själva befullmäktiga varandra att gå förbi de restriktioner som regelmotorn ställer, om barnet inte själv har en spärrmarkering.
Möjlighet att uträtta ärenden även för myndiga personer
Införandet av Suomi.fi-fullmakter har också gjort det möjligt att uträtta ärenden för myndiga personers räkning. Från och med mars 2021 har en vuxen kunnat ge en annan vuxen fullmakt att uträtta ärenden på Mina Kanta-sidorna för hans eller hennes räkning.
– Det här är säkert till stor nytta för till exempel äldre personer som har svårt att använda dessa tjänster. I stället för att själv behöva använda Mina Kanta-sidorna kan han eller hon till exempel ge sitt vuxna barn fullmakt att hjälpa till att förnya läkemedelsreceptet, berättar Mari Holmroos, sakkunnig inom affärsverksamhet inom Kanta-tjänsterna.
I Kanta-tjänsterna är man nöjd med Fullmakternas nuvarande egenskaper, men det anses viktigt att utvidga fullmaktsmöjligheterna för myndiga medborgare.
- Det vore fint om uträttandet av ärenden för en myndig persons räkning utvecklades så att fullmakten kunde göras på annat sätt än genom att uträtta ärend
en elektroniskt, funderar Holmroos.
Målet är en smidigare tjänst för medborgare
Den tekniska delen av införandet av Suomi.fi-fullmakter på Mina Kanta-sidorna lyckades bra. Med stöd av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tog processen några månader.
– Naturligtvis löste sig inte genast alla utmaningar som tidigare varit kopplade till uträttandet av ärenden på någon annans vägnar. Lyckligtvis har samarbetet med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata varit kontinuerligt och välfungerande. Vi går hela tiden vidare med att utvidga de möjligheter som fullmakterna medför, tackar Holmroos.
Den nationella lösningen har upplevts som bra i Kanta-tjänsterna och den anses vara lämplig även för andra motsvarande tjänster som man vill att ska fungera på samma sätt i hela landet. Dessutom har det upplevts som en stor fördel att Kanta-tjänsterna inte själva behöver producera en fullmaktslösning, utan att de har kunnat använda det befintliga systemet.
Framför allt anses det viktigt att lösningen fungerar för medborgarna.
– De största fördelarna för användarna på Mina Kanta-sidorna är ju att möjligheterna att uträtta ärenden på någon annans vägnar ökar. Sist och slutligen är det inte till vår fördel vi gör det här, utan till medborgarnas, konstaterar Vuorinen.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Henkilöasiakkaiden käsittelyajat
- Avioliitto ja parisuhde
- Lapsen saaminen ja adoptio
- Nimiasiat
- Muutto
- Edunvalvonta ja toisen asioiden hoitaminen
- Ulkomailla tapahtuneet elämänmuutokset
- Muutto ulkomailla
- Ulkomailla syntynyt lapsi
- Ulkomailla solmittu avioliitto
- Ulkomailla rekisteröity parisuhde
- Ulkomailla myönnetty avioero
- Ulkomailla muuttunut nimi
- Ulkomailla vahvistettu sukupuoli
- Ulkomailla tapahtunut kuolema
- Kansalaisuuden rekisteröiminen
- Suomen kansalaisuuden säilyttäminen
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Kotikunta
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Todistukset väestötietojärjestelmästä
- Henkilötiedot väestötietojärjestelmässä
- Rakennus- ja huoneistotiedot väestötietojärjestelmässä
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Vaalit ja äänioikeus
- Kansalaisaloite
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Digituki kansalaisille
- Suomi.fi-verkkopalvelu
- Kaikki lomakkeet
- Avoin data
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Digitaalisen henkilöllisyyden uudistus
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö