Hyppää sisältöön

Asiakastarina: Suomi.fi-valtuudet mahdollistivat OP:lle yritysasiakkaiden reaaliaikaisten palveluiden kehittämisen 

Julkaisuajankohta 6.6.2022 9.27
Tiedote

OP otti ensimmäisenä finanssialan toimijana käyttöön Suomi.fi-valtuudet, mikä mahdollisti parempien palveluiden rakentamisen yritysasiakkaille. OP:n yritysasiakkaat voivat nyt ottaa käyttöön uusia API-ratkaisuja ja lisäksi tilinpäätösaineistojen hallinta ja käsittely sujuvat kokonaan sähköisesti. Asiakkaille Valtuudet-palvelun käyttöönotto on tuonut lisää sujuvuutta ja helppoutta.

OP on Suomen ensimmäinen pankki, joka otti Suomi.fi-valtuudet käyttöön ja on sen avulla pystynyt luomaan yritysasiakkailleen palveluita, joiden reaaliaikainen ja sähköinen tarjoaminen ei ennen ollut mahdollista. 

Käytännössä Valtuudet-palvelu tarjoaa mahdollisuuden yrityksen puolesta asiointiin. Sen tarjoama Yrityksen puolesta asioinnin -tarkistuspalvelu tarjoaa ajantasaisen tiedon henkilön nimenkirjoitusoikeuksista ja valtuuksista edustaa yritystä. 

Sujuvaa sopimista pankkipalveluista

OP:lla Valtuuksia on käytetty pääasiassa kahden merkittävän palvelun rakentamiseen: maksuliikkeen API-ratkaisujen käyttöönottoon sekä tilinpäätösaineistojen sähköiseen tilaamiseen ja hallinnointiin. 

Suomi.fi-valtuudet olivat ratkaisevassa roolissa uusien pankkipalveluiden verkko-ostamista ja hallinnointia helpottavan palvelun rakentamisessa. OP:n API-ratkaisuiden avulla sen asiakasyritykset voivat rakentaa pankkiin reaaliaikaisen yhteyden maksuliikenteen rajapinnoilla.

– Aiemmin uusien lisäpalveluiden käyttöönotto verkossa oli yrityksille hieman hankalaa. Valtuutukset kulki paperisina asiakirjoina, jolloin toiminnan jähmeys ei taipunut esimerkiksi verkkoympäristöön, OP:n maksuliikepalveluista vastaava johtaja Antti Karhu kertoo.

Toinen merkittävä hanke on ollut tilinpäätösaineistojen, kuten yrityksen tilien ja lainojen saldotodistusten sekä arvopaperi-, sijoitus- ja leasingvastuutietojen sähköinen tilaaminen. 

– Ennen tilinpäätöksiin liittyvä työ on ollut niin asiakkaille kuin meillekin manuaalinen prosessi. Nyt saamme sähköisesti pyöriteltyä kaikki tilinpäätökseen liittyvät tiedot, Karhu sanoo.

Ajasta ja paikasta riippumatonta sujuvaa palvelua

Sähköinen nimenkirjoitusoikeuksien ja valtuuksien tarkistus Suomi.fi-valtuuksien avulla on tuonut OP:n asiakkaille ajasta ja paikasta riippumatonta sujuvaa asiointia, mikä näkyy parempana asiakastyytyväisyytenä. API-ratkaisuiden avulla pankki on auki joka päivä, ympäri vuorokauden. 

– Olemme saaneet asiakkailtamme paljon positiivista palautetta ja moni on jopa ollut iloisesti yllättynyt, miten nopeaa ja helppoa API-ratkaisut olivat ottaa käyttöön, Karhu iloitsee.

Tapauksissa, joissa yritysasiakkaan nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö on valtuuttanut toisen henkilön hoitamaan yrityksen asioita helpottaa kertaalleen tehty valtuutus asiointia myös jatkossa, kun valtuutusta ei tarvitse jokaisen asioinnin kohdalla tehdä uudelleen.

Uudet palvelut vastaavat loistavasti myös pandemia-ajan haasteisiin, kun paperisia valtuutusasiakirjoja ei tarvitse varta vasten toimittaa ja samalla fyysisen asioinnin tarve vähenee.

Aito yhteistyö kerää kiitosta

OP:lla kiitellään yhteistyötä Digi- ja Väestötietoviraston kanssa. Ensimmäisenä Valtuudet käyttöön ottaneena pankkina OP kokee saaneensa hyvin mietityn ja moniin eri käyttötarkoituksiin soveltuvan palvelun käyttöönsä. 

– Olemme olleet iloisia, miten palvelua on kehitetty. Meitä ja kehitystarpeitamme on kuunneltu herkällä korvalla ja palvelua on paranneltu. Yhteistyön myötä tehty palvelun kehitystyö hyödyttää toki yhteiskunnan toimintaa laajemminkin, Karhu kertoo.

OP:lla koetaan, että Suomi.fi-valtuuksien vahvuus on sen koko ajan lisääntyvä käyttöönotto yhteiskunnan eri osa-alueilla. Hyöty kasvaa verkoston laajentuessa.

– Suosittelemme palvelua kaikille yrityksille ja organisaatioille, jotka haluaisivat kehittää palveluita yrityksille, mutta tuskailevat sen kanssa, miten yrityksen puolesta asiointi sähköisesti hoidettaisiin, Karhu päättää.

Asiakastarinat Tiedote - Organisaatioasiakkaat