Asiakastarina: Suomi.fi-valtuudet mahdollistivat OP:lle yritysasiakkaiden reaaliaikaisten palveluiden kehittämisen
OP otti ensimmäisenä finanssialan toimijana käyttöön Suomi.fi-valtuudet, mikä mahdollisti parempien palveluiden rakentamisen yritysasiakkaille. OP:n yritysasiakkaat voivat nyt ottaa käyttöön uusia API-ratkaisuja ja lisäksi tilinpäätösaineistojen hallinta ja käsittely sujuvat kokonaan sähköisesti. Asiakkaille Valtuudet-palvelun käyttöönotto on tuonut lisää sujuvuutta ja helppoutta.
OP on Suomen ensimmäinen pankki, joka otti Suomi.fi-valtuudet käyttöön ja on sen avulla pystynyt luomaan yritysasiakkailleen palveluita, joiden reaaliaikainen ja sähköinen tarjoaminen ei ennen ollut mahdollista.
Käytännössä Valtuudet-palvelu tarjoaa mahdollisuuden yrityksen puolesta asiointiin. Sen tarjoama Yrityksen puolesta asioinnin -tarkistuspalvelu tarjoaa ajantasaisen tiedon henkilön nimenkirjoitusoikeuksista ja valtuuksista edustaa yritystä.
Sujuvaa sopimista pankkipalveluista
OP:lla Valtuuksia on käytetty pääasiassa kahden merkittävän palvelun rakentamiseen: maksuliikkeen API-ratkaisujen käyttöönottoon sekä tilinpäätösaineistojen sähköiseen tilaamiseen ja hallinnointiin.
Suomi.fi-valtuudet olivat ratkaisevassa roolissa uusien pankkipalveluiden verkko-ostamista ja hallinnointia helpottavan palvelun rakentamisessa. OP:n API-ratkaisuiden avulla sen asiakasyritykset voivat rakentaa pankkiin reaaliaikaisen yhteyden maksuliikenteen rajapinnoilla.
– Aiemmin uusien lisäpalveluiden käyttöönotto verkossa oli yrityksille hieman hankalaa. Valtuutukset kulki paperisina asiakirjoina, jolloin toiminnan jähmeys ei taipunut esimerkiksi verkkoympäristöön, OP:n maksuliikepalveluista vastaava johtaja Antti Karhu kertoo.
Toinen merkittävä hanke on ollut tilinpäätösaineistojen, kuten yrityksen tilien ja lainojen saldotodistusten sekä arvopaperi-, sijoitus- ja leasingvastuutietojen sähköinen tilaaminen.
– Ennen tilinpäätöksiin liittyvä työ on ollut niin asiakkaille kuin meillekin manuaalinen prosessi. Nyt saamme sähköisesti pyöriteltyä kaikki tilinpäätökseen liittyvät tiedot, Karhu sanoo.
Ajasta ja paikasta riippumatonta sujuvaa palvelua
Sähköinen nimenkirjoitusoikeuksien ja valtuuksien tarkistus Suomi.fi-valtuuksien avulla on tuonut OP:n asiakkaille ajasta ja paikasta riippumatonta sujuvaa asiointia, mikä näkyy parempana asiakastyytyväisyytenä. API-ratkaisuiden avulla pankki on auki joka päivä, ympäri vuorokauden.
– Olemme saaneet asiakkailtamme paljon positiivista palautetta ja moni on jopa ollut iloisesti yllättynyt, miten nopeaa ja helppoa API-ratkaisut olivat ottaa käyttöön, Karhu iloitsee.
Tapauksissa, joissa yritysasiakkaan nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö on valtuuttanut toisen henkilön hoitamaan yrityksen asioita helpottaa kertaalleen tehty valtuutus asiointia myös jatkossa, kun valtuutusta ei tarvitse jokaisen asioinnin kohdalla tehdä uudelleen.
Uudet palvelut vastaavat loistavasti myös pandemia-ajan haasteisiin, kun paperisia valtuutusasiakirjoja ei tarvitse varta vasten toimittaa ja samalla fyysisen asioinnin tarve vähenee.
Aito yhteistyö kerää kiitosta
OP:lla kiitellään yhteistyötä Digi- ja Väestötietoviraston kanssa. Ensimmäisenä Valtuudet käyttöön ottaneena pankkina OP kokee saaneensa hyvin mietityn ja moniin eri käyttötarkoituksiin soveltuvan palvelun käyttöönsä.
– Olemme olleet iloisia, miten palvelua on kehitetty. Meitä ja kehitystarpeitamme on kuunneltu herkällä korvalla ja palvelua on paranneltu. Yhteistyön myötä tehty palvelun kehitystyö hyödyttää toki yhteiskunnan toimintaa laajemminkin, Karhu kertoo.
OP:lla koetaan, että Suomi.fi-valtuuksien vahvuus on sen koko ajan lisääntyvä käyttöönotto yhteiskunnan eri osa-alueilla. Hyöty kasvaa verkoston laajentuessa.
– Suosittelemme palvelua kaikille yrityksille ja organisaatioille, jotka haluaisivat kehittää palveluita yrityksille, mutta tuskailevat sen kanssa, miten yrityksen puolesta asiointi sähköisesti hoidettaisiin, Karhu päättää.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö