Blogit

Korona vauhdittaa Suomen digiloikkaa – entiseen ei ole paluuta

Janne Viskari Julkaisupäivä 17.5.2020 21.38 Blogit

Jos jostain suuresta muutoksesta voi sanoa, että se tapahtui yhdessä yössä, on koronan aiheuttamiin poikkeusoloihin siirtyminen aika vahva kandidaatti. Suomi siirtyi maaliskuussa vain muutamassa päivässä entistä digitaalisempaan arkeen. Moni organisaatio joutui keksimään tyhjästä uudenlaisen toimintamallin ja vielä useampi työntekijä sopeutumaan siihen. Digipalvelujen käyttö kasvoi merkittävästi, mutta onko tämä muutos pysyvä? Millaiseen digitaaliseen maailmaan mahdamme palata tämän poikkeusajan jälkeen?

Digipalvelujen kehittäminen on varautumista tulevaan

Kehittyvät digitaaliset palvelut turvaavat yhteiskuntamme toimintakykyä koronakriisiä vastaavien tilanteiden varalle. Ja mikä parasta: samalla sujuvoituu arki. Sujuva Suomi oli vuodenvaihteessa aloittaneen Digi- ja väestötietoviraston tavoite alusta lähtien ja on sloganimme edelleen. Tänä keväänä luotettavat digitaaliset palvelut ovat olleet erityisen tärkeitä Suomen sujuvuuden kannalta ja näin on varmasti myös jatkossa.
 
On ollut hienoa nähdä, kuinka huolella rakentamamme digipalvelut ovat päässeet yhä laajempaan käyttöön. Esimerkiksi Suomi.fi-valtuuksia on annettu kevään aikana ennätyksellinen määrä. Ja miksi ei olisi, sähköinen valtuutus mahdollistaa juuri nyt monelle tarpeellisen toisen henkilön puolesta asioinnin esimerkiksi apteekissa. Kaikkiaan Suomi.fi-palvelussa on ollut jo noin 35 miljoonaa sähköistä valtuutustapahtumaa ja yksistään maaliskuussa annettiin 10 700 uutta sähköistä valtakirjaa apteekkiasiointia varten.

Sujuva Suomi -podcast perkaa digipalvelujen käytön muuttumista eri tasoilla

Digipalvelujen käytön muuttumisessa voi nähdä helposti kolme eri tasoa: muutokset yhteiskunnassa, muutokset organisaatioissa sekä muutokset yksittäisten ihmisten toiminnassa. Digi- ja väestötietovirastossa perkaamme näitä kolmea teemaa  ja nostamme esiin, millaisia muutoksia niissä on parhaillaan tapahtumassa. 

Eräs julkishallinnon suurimmista organisaatioista on Kela, johon koronapandemia on myös vaikuttanut erittäin suuresti. Valitettavan moni kansalainen joutunut kohtaamaan suurta inhimillistä kärsimystä ja turvautumaan normaalin toimeentulon sijaan Kelan etuuksiin. Kela puolestaan on joutunut paitsi itsekin siirtymään poikkeusoloissa työskentelyyn, myös samaan aikaan kohtaamaan voimakkaasti koronan vuoksi kasvaneet asiointimäärät. Ei vaikuta lainkaan helpolta yhtälöltä.

Keskustelin muutoksesta Kelan johtajan Nina Nissilän kanssa ja nauhoitimme tämän keskustelun podcastiksi. Kuuntelimme myös keskustelun lomassa kaksi vuotta vanhoja ennustuksiamme etätyöstä ja ainakin itse voin hyvillä mielin myöntää olleeni väärässä. Korona todisti, että ei se etätyöhön ja sähköisiin työvälineisiin siirtyminen ole isossakaan mittakaavassa lainkaan vaikeaa, jos oikein halutaan! 

Tahdon haastaa teidät kaikki miettimään, miten teidän organisaationne on tänä keväänä pärjännyt ja kehittynyt. Minkä kouluarvosanan antaisitte organisaationne digiloikalle? Minä annan kiitettävän.

Kuuntele podcast:

Janne Viskari

Kirjoitukseen on korjattu uusien apteekkivaltuutusvaltakirjojen lukumäärä 8.6.