Myndighetsposten blir digital – Hur kommunicerar vi om förändringen tillsammans?
Välkommen till Prioritera digitalt-projektets evenemang för kommunikationsprofessionella 8.10.2025
I Finland kommer övergången till att ta emot officiell post främst i digital form att ske 2026. I början av 2026 aktiveras Suomi.fi-meddelanden för alla myndiga personer när de väljer stark autentisering för att identifiera sig i en e-tjänst inom den offentliga förvaltningen. Denna förändring kan leda till att kunder tar kontakt i ärendet och det är bra om organisationer inom den offentliga förvaltningen förbereder sig på att informera om ändringen.
Välkommen att höra om förändringen som sker i början av 2026 på Prioritera digitalt-projektets möte för informatörer onsdagen den 8 oktober 2025 kl. 14.00–16.00!
Under mötet publicerar vi ett materialpaket som organisationer inom den offentliga förvaltningen kan använda för att informera sina egna kunder om förändringen.
Under mötet berättar vi
- hur förändringen påverkar vardagen för organisationer inom den offentliga förvaltningen och deras kunder
- hur Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata informerar om förändringen
- hur organisationer inom den offentliga förvaltningen kan informera om förändringen
För vem?
Mötet är avsett för dem som ansvarar för kommunikationen och kundupplevelsen i organisationer inom den offentliga förvaltningen.
Var?
Mötet ordnas som ett Teams-webbinarium.
Mötet hålls på finska.
Anmälan
Anmäl dig senast 7.10.2025
Länken för deltagande skickas till alla som anmält sig två dagar före mötet.
Om du anmäler dig senare får du en deltagarlänk i bekräftelsemeddelandet som skickas efter anmälan.
Vad är det frågan om?
Finland övergår stegvis till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Från och med början av 2026 får personer som identifierar sig i myndigheternas webbtjänster i bruk Suomi.fi-meddelanden i samband med identifieringen utan separat samtycke. De medborgare som inte kan uträtta ärenden digitalt får även i framtiden meddelanden från myndigheterna per post.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata möjliggör förändringen genom att utveckla Suomi.fi-meddelandena så att de motsvarar kommande lagändringar och genom att stöda organisationer och medborgare som använder tjänsten i användningen av Suomi.fi-meddelanden. Utvecklingsarbetet utförs på ett kundorienterat sätt i samarbete med medborgarna och de organisationer som använder tjänsten.
För närvarande använder över 2,2 miljoner personer Suomi.fi-meddelanden. Efter lagändringarna kan antalet användare öka till cirka fyra miljoner. Genom ändringen strävar man efter årliga besparingar på tiotals miljoner euro i postningskostnader för organisationer inom den offentliga förvaltningen från och med början av 2026.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö