Suomi.fi år 2022 – Användningen av Fullmakter och Meddelanden ökade särskilt 2022
Utgivningsdatum
10.2.2023
12.07
| Publicerad på svenska 10.2.2023 kl. 12.11
Typ:Pressmeddelande
År 2022 uträttades 49 miljoner ärenden på någon annans vägnar i Suomi.fi-fullmakter, dvs. har antalet fullmaktsförfrågningar ökat med nästan 80 procent jämfört med 2021. Antalet slutanvändare av Suomi.fi-meddelanden ökade med över 25 procent och når nu miljonstrecket.
Användningen av Suomi-fi-identifikationstjänsten jämnades ut efter den kraftiga ökningen under coronapandemin. Antal organisationer som anslöt sig till Suomi.fi-informationsleden ökade med över 20 procent. Enligt Suomi.fi-servicedatalagret anslöt sig 119 nya organisationer 2022.
2022 var fortfarande en stark tid av tillväxt för fullmakternas del
- I slutet av 2022 hade sammanlagt 41,5 miljoner fullmakter sparats i fullmaktsregistret, dvs. ökade det kumulativa antalet fullmakter från 2021 med nästan 30 procent.
- I slutet av 2022 fanns det 36 miljoner gällande fullmakter.
- 7 000 fullmakter gavs genom tjänsten för assisterad fullmakt som inleddes i slutet av året, och antalet förväntas öka kraftigt under de kommande åren. Via assisterad fullmakt kan man ge befullmäktigade om man inte har möjlighet att identifiera sig med stark autentisering.
- I slutet av 2022 hade 250 000 personer samt 570 000 företag eller andra organisationer gett fullmakter.
Antalet meddelanden som skickades via Meddelanden ökade med 80 procent
- Före utgången av 2022 hade nästan 960 000 personer gett sitt samtycke till myndighetsmeddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden. Ökningen jämfört med 2022 är över 25 procent.
- År 2022 skickade olika myndigheter nästan 18 miljoner elektroniska meddelanden via Suomi.fi-meddelanden och ökningen fram till 2021 var 80 procent.
Antalet identifieringstransaktioner håller på att jämnas ut
- Det totala antalet transaktioner i Suomi.fi-identifikation låg på 2021 års nivå och uppgick till cirka 197 miljoner identifieringstransaktioner.
- Antal identifikationer med eIDAS-identifieringsverktyget, som beviljats i andra EU-länder, i tjänsten Suomi.fi-identifikation var över 27 000. Antalet eIDAS-händelser ökade med cirka 9 procent jämfört med 2021.
Modellen för innehållsproduktion förnyades i webbtjänsten
- Suomi.fi-webbtjänsten besöktes 11,1 miljoner gånger 2022 (2021 var antalet besök 11,4 miljoner).
- Sammanlagt fyra nya guider publicerades i Suomi.fi-webbtjänsten 2022 (Intressebevakning, Arbetslöshet, Jobba i Finland, Ekonomiska svårigheter i företag). Guiderna genomfördes med Suomi.fi-mobilapplikationens innehållssamarbetsmodell tillsammans med omfattande nätverk av intressentgrupper. I Suomi.fi-webbtjänsten och bl.a. i alla guider utnyttjas de tjänster som beskrivs i Suomi.fi-servicedatalagret.
Välfärdsområdena överfördes omfattande till Suomi.fi-servicedatalagret
- 804 olika organisationer har beskrivit sina tjänster i Suomi.fi-servicedatalagret.
- Sammanlagt 1 195 organisationer har anslutit sig till Suomi.fi-servicedatalagret, men alla har ännu inte beskrivit sina tjänster.
- År 2022 anslöt sig 119 nya organisationer.
- I slutet av året hade sammanlagt 25 700 tjänster och 52 300 servicekanaler beskrivits i Suomi.fi-servicedatalagret.
- Välfärdsområdena publicerade sammanlagt 12 800 innehåll i Suomi.fi-servicedatalagret.
Ett jämnt och bra år för Informationsleden
- År 2022 anslöt sig 40 nya organisationer till Suomi.fi-informationsleden. Ökningen fram till 2021 var över 20 procent.
- I sin helhet hade 224 organisationer anslutit sig till Informationsleden i slutet av 2022.
- Det finns 573 datasystem som organisationer har anslutit till Informationsleden.
- Via de datasystem som anslutits till Informationsleden erbjöd organisationerna 324 olika tjänster som kan utnyttjas av andra organisationer.
Vain Organisaatioasiakkaat-etusivulle
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö