Intressentgruppernas röst hörs i arbetet med att utveckla delägarregistret för dödsbon
Kärnan i projektet Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter är ett starkt samarbete med intressentgrupperna.
– Vi kan inte genomföra detta projekt utan er. Intressentgruppernas mångfald är rikedomen i detta arbete och samtidigt dess utmaning, betonar Kaarlo Öhman som ansvarar för intressentgruppsarbetet vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Under intressentgruppsrundan hördes många synvinklar
Under sommaren och hösten ordnade Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata en omfattande intressentgruppsrunda, under vilken man träffade många intressentgrupper. Aktörer från den offentliga sektorn, den privata sektorn, kyrkliga organisationer och medborgarorganisationer deltog.
Syftet med diskussionerna var att lära känna intressentgrupperna, berätta om delägarregistret för dödsbon, förstå registrets konsekvenser för olika aktörer samt identifiera gemensamma utvecklingsteman.
Vad framkom i diskussionerna?
Kaarlo Öhman sammanfattar det som framkommit i diskussionerna med intressentgrupperna i fyra observationer:
1. Det finns en tydlig samhällelig beställning på ett delägarregister
Registret täpper till en lucka som varit känd länge och svarar mot ett verkligt behov.
2. Beredningsarbetet har träffat rätt
Grundarbetet som gjorts i flera år har visat sig träffa huvudet på spiken – behoven har identifierats korrekt.
3. Behoven är liknande men olika
Gemensamma utmaningar förenar, men detaljerna varierar mycket mellan olika aktörer.
4. Det är nödvändigt att utveckla processerna och kundhandledningen
Det nya registret påverkar många organisationers kundprocesser och kräver ändringar i verksamhetssätten.
Diskussionerna lyfte fram värdefulla synvinklar, behov och gemensamma utvecklingsobjekt. Enligt Öhman var de viktigaste:
1. Att nå ett dödsbo
För närvarande är det ofta svårt att nå ett dödsbo. Inom projektet har man utvecklat följande lösning:
- Suomi.fi-meddelanden för den offentliga förvaltningen
- Dödsboets kontaktperson-rollen, som dödsboet själv kan utse
2. Utländska delägare
Problem uppstår särskilt när en person inte har finländsk personbeteckning eller när aktuella uppgifter inte finns att tillgå. Behovet har identifierats, men inom projektet kommer ingen lösning på detta. I fråga om dessa går man till väga på samma sätt som tidigare.
3. Bestämmelser om användningen av uppgifter
Lagen om delägarregister för dödsbon fastställer vem som får använda uppgifterna i registret och under vilka förutsättningar. Lagen sänds på remiss i slutet av året.
– När remissbehandlingen inleds lönar det sig att sätta sig in i lagen och ta ställning till om regleringen motsvarar behoven, uppmanar Öhman.
Samarbetet fortsätter
Intressentgruppernas synpunkter har haft en central roll då projektet framskridit. Om din organisation ännu inte har deltagit i diskussionerna uppmuntrar Öhman till att ta kontakt.
– Om ni ännu inte har träffat oss angående delägarregistret, kontakta oss så ordnar vi ett möte.
Kontakta oss
ledande sakkunnig [email protected]
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö