Kvalitetsverktyg: Ledning av kundupplevelsen förutsätter kundförståelse
Om det finns en skillnad i uppfattningen av tjänsten hos utvecklare och användare, belastar hanteringen av besvikelser och avvikelser utvecklingen och produktionen av tjänsten. Med hjälp av Suomi.fi-kvalitetsverktygen kan vi planera och utveckla våra tjänster mer målmedvetet utifrån ett genuint kundbehov.
Kundupplevelsen består av de föreställningar, känslor och handlingar som uppstår hos kunden i samband med alla möten med organisationens företrädare, kanaler och tjänster. Ledning av kundupplevelsen innebär att målmedvetet och konsekvent utveckla kundupplevelsen i hela organisationen för att förbättra kundupplevelsen så att den också bidrar till affärsverksamheten.
Grunden för en god kundupplevelse är förståelse för kunden och systematisk uppföljning och mätning av kundupplevelsen samt en kontinuerlig förbättring av de tjänster som styrs av resultaten.
Om det finns en stor skillnad i uppfattningen
av tjänsten hos utvecklare och användare, belastar
hanteringen av besvikelser och avvikelser
utvecklingen och produktionen av tjänsten.
Förbättring av tjänstens kvalitet på rätt ställen utvecklar organisationens sätt att leda kundupplevelsen
Vi som utvecklar tjänsterna har lätt olika uppfattningar om kunden och kundens behov och sätt att uträtta ärenden och samtidigt också om vad som utgör en bra tjänst. Om det finns en stor skillnad
För oss är det viktigt att identifiera kvaliteten hos kundupplevelsen och tjänsten, hurdana processer vi skapar för att producera tjänster samt vilka parter som deltar i dem.
Mötet med kunden kan jämföras med att man minns en födelsedag, vilket på basnivå är ändamålsenligt och i bästa fall genererar oväntad glädje.
Kundstyrningen är i bästa fall intuitiv och den upplevs som en mervärdesskapande tjänst när kunden inte behöver vilseledas i fel kanaler. På så sätt kommer vi längre ifrån att leda, handleda och undervisa kunden.
Mötet med kunden kan jämföras med att man minns en födelsedag, vilket på basnivå är ändamålsenligt och i bästa fall genererar oväntad glädje. En förbättring av tjänstens kvalitet på rätt ställen utvecklar den anställdas ärendehantering och organisationens verksamhetssätt och ledning av kundupplevelsen. Smidiga processer i vardagen och rätt byggda mötesplatser är också nyttiga med tanke på hanteringen och förutseendet av avvikelser.
Suomi.fi-kvalitetsverktyg som stöd för utvecklingen
Ett sätt att få information om kundens förväntningar och erfarenheter av digitala tjänster är Suomi.fi-kvalitetsverktygen.
- Vi kan planera och utveckla våra tjänster mer målmedvetet än tidigare utifrån ett genuint kundbehov.
- Vi får stöd för beslutsfattande och effektivare resursstyrning där de behövs mest.
- Vi står i centrum när hela organisationens mål är att förbättra kundupplevelsen.
- Suomi.fi-kvalitetsverktygen är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst för uppföljning, utveckling och jämförelse av tjänsterna i realtid inom den offentliga förvaltningen.
- Med självutvärderingsverktyget kan organisationen bedöma sina tjänster ut ett internt perspektiv.
- Kundresponsverktyget lyfter fram kundens röst och berättar om kundens serviceupplevelse.
- Mätverktyget för användningsgraden erbjuder data om tjänstens användningsmängd och ändringar i användningsmängderna i olika kanaler.
Bloggens skribenter är Sirpa Fourastie, Tiina Mac Laverty och Kristina Noor-Ilander, sakkunniga vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du kan kontakta skribenterna per e-post. E-postadresserna har formen [email protected].
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö