Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
Suomi.fi-valtuuksien avulla esimerkiksi luottohenkilön on sujuvampaa olla ikäihmisen tukena. Hän voi katsella digipalveluista tietoja terveysasioista ja hoito-ohjeista sekä varata aikoja ja hakea etuuksia.
– Kun luottohenkilöllä on valtuudet hoitaa asioita digipalveluissa, varmistetaan hoidon jatkuvuus ja tiedonkulku hoitohenkilöstön, potilaan ja tämän läheisten välillä. Tämä on erityisen tärkeää esimerkiksi muistisairaiden tai iäkkäiden kohdalla, kertoo Sanna Suomalainen-Ajanko Digi- ja väestötietovirastosta.
Palvelu hyödyttää ikäihmisten lisäksi osaa vammaisista, maahanmuuttajista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista. Kaikkia, joilla ei ole eri syistä itse mahdollista käyttää digipalveluita.
Avustetun valtuuttamisen palvelu käytössä kahdeksalla hyvinvointialueella
Hyvinvointialueiden palvelupisteillä voi antaa avustetusti Suomi.fi-valtuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluihin ja apteekkiasiointiin. Palvelu on toteutettu yhteistyössä Digi- ja väestötietoviraston ja hyvinvointialueiden kanssa.
Avustetun valtuuttamisen palvelua tarjoavat tällä hetkellä Etelä-Pohjanmaan, Etelä-Savon, Kainuun, Keski-Pohjanmaan, Kymenlaakson, Lapin, Pirkanmaan ja Satakunnan hyvinvointialueet. Palvelua saa tällä hetkellä 63 kunnassa.
Palvelu mahdollistaa paremman yhteistyön terveydenhuollon ja sosiaalihuollon henkilöstön, asiakkaan ja tämän luottohenkilöiden välillä. Palvelun avulla voidaan varmistaa, että luottohenkilö on ajan tasalla ja asioiden hoito jatkuu sovitusti.
Avustettu valtuuttaminen vastaa aitoon tarpeeseen
Etelä-Pohjanmaalla avustetun valtuuttamisen palvelua on tarjottu huhtikuusta 2024 alkaen. Palvelun käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti ja vuoden 2025 aikana valtuuksia on rekisteröinyt yli 120 henkilöä.
– Luku kertoo siitä, että palvelu vastaa aitoon tarpeeseen. Omaiset ovat olleet iloisia, kun he voivat hoitaa asioita läheisensä puolesta, vaikka asuisivat toisella puolella Suomea, kertoo Kirsi Mannila Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelta.
Satakunnassa palvelua ryhdyttiin tarjoamaan kesäkuussa, mutta valtuuksia on käynyt rekisteröimässä peräti 170 henkilöä.
– Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä palveluun. Palvelupisteillä voimme myös ohjata tarpeen tullen asiakkaita eteenpäin hyvinvointialueen muidenkin palveluiden piiriin, kertoo Tiia Anttila Satakunnan hyvinvointialueelta.
Puolesta-asioinnin tapahtumat viikolla 45
Hyvinvointialueet ja Digi- ja väestötietovirasto ja hyvinvointialueet kampanjoivat yhdessä puolesta-asioinnin mahdollisuuksista viikolla 45 (4.–8.11.2025).
Turvallinen tapa asioida läheisen puolesta apteekeissa sekä digitaalisissa terveys- ja sosiaalipalveluissa
Suomi.fi-valtuudet on Digi- ja väestötietoviraston tuottama turvallinen ja luotettava digiratkaisu, jonka avulla yksityishenkilöt ja organisaatiot voivat antaa oikeuden asioida puolestaan eri digipalveluissa.
Tällä hetkellä Suomi.fi-valtuuksilla voi asioida niissä 313 julkisen ja yksityisen sektorin digipalvelussa, jotka hyödyntävät Valtuudet-palvelua asiointioikeuden tarkastamiseen. Näiden lisäksi Suomi.fi-valtuuksilla voi asioida apteekeissa.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö