Digiturvabarometri: Verkkorikollisuus on laskenut luottamusta digimaailmaan, mutta siitä huolimatta siedämme hyvin muuttunutta uhkatilannetta
Digi- ja väestötietoviraston tuoreen Digiturvabarometrin mukaan suomalaisten luottamus digipalveluiden ja -laitteiden turvallisuuteen on heikentynyt edelleen. Vastaajista 36 % toteaa luottamuksen heikentyneen, laskua viime vuoteen on 8 prosenttiyksikköä. Luottamuksen heikentymisen syinä mainitaan mm. tietomurrot, huijaukset, maailmanpoliittinen tilanne ja tekoäly. Etenkin tekoälyn nopea kehittyminen huolettaa vastaajia. Vaikka verkkorikollisuus ja muut uhat koetaan merkittävänä uhkana, 91 % vastaajista kokee edelleen osaavansa käyttää digilaitteita ja palveluita turvallisesti.
Torstaina 26.9.2024 julkaistu vuosittainen Digiturvabarometri selvitti kokemuksia digitaalisen turvallisuuden tilasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Digi- ja väestötietoviraston kyselyyn vastasi 1500 täysi-ikäistä suomalaista elokuussa.
Digiturvabarometrin tuloksista voidaan nostaa esiin viisi keskeistä teemaa:
- Luottamus keskeisiin toimijoihin on säilynyt korkealla
- Huoli tekoälyn nopeasta kehittymisestä
- Tekoälyn käyttö on lisääntynyt ja sen nopea kehitys huolestuttaa, mutta tekoälyn tur-vallisesta hyödyntämistä halutaan oppia
- Huijaus- ja kalasteluviestien määrä on selkeässä nousussa
- Kansalaiset ovat entistä kykenevämpiä varmistamaan omaa tietoturvaa
Tulokset ovat odotettua paremmat – onko meille kehittynyt parempi sietokyky digimaailman uhkiin?
Vaikka suomalaisten luottamus digipalveluiden ja -laitteiden turvallisuuteen on heikentynyt, voidaan Digiturvabarometrin tuloksia pitää odotettua parempina. Digiturvabarometriin vastanneista 36 % toteaa luottamuksen heikentyneen, laskua viime vuoteen on 8 prosenttiyksikköä. Luottamuksen heikentymisen syinä mainitaan mm. tietomurrot, huijaukset, maailmanpoliittinen tilanne ja tekoäly. Vastaajista kuitenkin 10 prosenttiyksikköä arvioi luottamuksensa parantuneen.
”Ottaen huomioon, kuinka paljon viimeisen vuoden aikana kansalaiset ovat itse saaneet erilaisia verkkorikollisten huijausyrityksiä, lukeneet mediasta viikoittain henkilöistä, jotka ovat menettäneet rahaa tai tietoja sekä organisaatioihin kohdistuneista kyberhyökkäyksistä, näitä tuloksia voidaan pitää torjuntavoittona” Digi- ja väestötietoviraston johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku toteaa helpottuneena.
”Olemme mielestäni saaneet kehitettyä sietokykyä ja ymmärrystä siitä, mitä verkkorikollisuuden ja muiden vihamielisten toimijoiden toiminta tarkoittaa ja miten siihen tulee reagoida – sietokykymme on siis kehittynyt”, Rousku noteeraa.
Kansalaisten luottamus päivittäiseen toimintaan digitaalisessa toimintaympäristössä on säilynyt verrattain korkealla: vastaajista 85 % kokee digitaalisen toimintaympäristön melko tai erittäin turvallisena arjessa ja 86 % työpaikalla. Myös luottamus viranomaisten (2024: 89 % vs 2023: 87 %) ja oman työantajan (2024: 85 % vs 2023: 82 %) kykyyn käsitellä turvallisesti henkilötietoja ja muita tärkeitä tietoja on jopa noussut.
Luottamus finanssialan palveluihin on laskenut 4 prosenttiyksikköä (2024: 88 %), mutta tulosta voidaan edelleen pitää hyvänä. Finanssiala ry on raportoinut 17.9. merkittävästä verkkorikollisuuden kasvusta alkuvuoden aikana viime vuoteen verrattuna ja useimmat kansalaiset ovat vastaanottaneet erilaisia verkkorikollisten digihuijausyrityksiä niin pankkien kuin viranomaisten nimissä.
Digiturvabarometrin vastaajista 60 % kokee huolta melko tai erittäin paljon siitä, että heidän palveluihinsa syötettyjä tietoja käsitellään väärin tai epäedullisesti. Lähes samalla tasolla on neljä muuta keskeistä huolta: huoli tekoälyn nopeasta kehityksestä (59 %), identiteettivarkaudet (56 %), kyberhyökkäykset ja digihuijaukset (55 %) sekä henkilötietojen luvaton kerääminen (55 %). Omaan osaamiseen liittyvät huolet ovat selvästi vähäisemmät. Vaikka verkkorikollisuus ja muut uhat koetaan merkittävänä uhkana, 91 % vastaajista kokee edelleen osaavansa käyttää digilaitteita ja palveluita turvallisesti.
Digiturvabarometrissa kartoitettiin myös tekoälyyn liittyviä näkemyksiä
Tämän vuoden Digiturvabarometriin on lisätty muutamia uusia tekoälypalveluihin liittyviä kysymyksiä. Yli puolet vastaajista (55 %) ei ole käyttänyt lainkaan tekoälypalveluita, vastaavasti kuukausittain tai useammin niitä käyttää eniten 18-24-vuotiaat (45 % vastaajista). Kaikissa ikäryhmissä yli puolet (62 %) haluaa lisää tietoa tekoälyn turvallisesta hyödyntämisestä. Vaikka luottamus tekoälypalveluihin on noussut vuodessa neljä prosenttiyksikköä, vain 22 % vastaajista luottaa melko/erittäin paljon siihen, että tekoälypalvelut (esim. ChatGPT, Microsoft CoPilot, Dall-E) käsittelevät vastaajan omia tietoja turvallisesti. Etenkin vanhemmissa ikäryhmissä luottamus jää 10 % molemmille puolille.
Digimaailman uhkia kartoittavaan kysymykseen ”Mitä seuraavista on tapahtunut sinulle viimeisimmän vuoden aikana” ovat useimmat mittarit nousseet aiempaan verrattuna. Vastaajista 84 % on saanut huijaus- tai kalasteluviestejä sähköpostiin, 72 % sms-tekstiviesteinä ja 43 % pikaviestisovelluksiin. Nämä kolme kohtaa ovat kasvaneet yhteensä 20 prosenttiyksikköä vuoden takaiseen verrattuna.
Kansalaisilla on kykyä ja halua parantaa omaa tietoturvallisuuttaan
Kansalaisille on tarjolla erilaisia koulutuksia ja muuta aktiivista ohjeistusta ja varoittelua digimaailman uhkista ja riskeistä. Suomalaisilla on selkeästi halua parantaa omaa digiturvallisuuttaan. Yli 70 % Digiturvabarometrin vastaajista on viimeisen vuoden aikana tunnistanut huijaus- ja kalasteluviestejä, vaihtanut turvallisemman salasanan digilaitteeseen tai palveluun, tarkistanut tai päivittänyt tietoturvapäivitykset tietokoneissa ja kodin älylaitteissa sekä ottanut käyttöön kaksivaiheisen tunnistautumisen jossakin digipalvelussa. 24 % vastaajista on tunnistanut ja tehnyt ilmoituksen valeverkkokaupasta. Nämä teot osoittavat hyvin, että kansalaisilla on kykyä ja halua parantaa omaa tietoturvallisuuttaan.
”Meillä on kuitenkin 9 % vastaajaryhmä, siis lähes 0,5 miljoonaa älylaitetta käyttävää kansalaista, joka ei ole saanut tietoa tai koulutusta työpaikalla, oppilaitoksessa, mediasta siitä, miten toimitaan turvallisesti erilaisissa tilanteissa – he ovat todennäköisesti niitä, jotka päätyvät ensimmäiseksi näiden verkkorikollisten uhreiksi” Kimmo Rousku arvioi.
Lisätiedot
Digiturvabarometrin tulokset esitellään Digiturvaviikon aloituspäivänä maanantaina 30.9.2023 klo 9.20 alkaen. Suora verkkotilaisuus on kaikille avoin ja maksuton.
Digi- ja väestötietovirasto toteuttaa viidennen Digiturvaviikon 30.9.-4.10. yhteistyössä keskeisten viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa. Viikolle on ilmoittautunut yli 170 pääosin julkisen hallinnon organisaatiota, joista kampanjan piirissä on yli 240 000 henkilöä. Viikon aikana toteutetaan webinaareja yhteistyössä mm. Jyväskylän Ammattikorkeakoulun, Jyväskylän Yliopiston, Tampereen kaupungin ja Sitran kanssa. Lisätietoa: https://dvv.fi/digiturvaviikko
Tutkimuksen toteutti Digi- ja väestötietoviraston toimeksiannosta tutkimustoimisto Vastakaiku Oy. Tiedonkeruu toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa elokuussa 2024. Kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset suomalaiset. Tutkimukseen vastasi 1 500 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Linkit
Tutustu Digiturvabarometrin tuloksiin
Tutustu Digiturvaviikon ohjelmaan
Katsele Digiturvaviikon suoria lähetyksiä 30.9.–4.10.2024: https://live.mediaserver.fi/dvv/digiturvaviikko
Yhteystiedot
Kimmo Rousku, johtava erityisasiantuntija, Digi- ja väestötietovirasto, [email protected], puh. 0295 553 5120
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Ulkomaalaisen opiskelijan rekisteröinti
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet ja kortit
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Eurooppalainen digitaalinen identiteettilompakko
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö