Digihumaus report 2022: The authorities' possibilities of processing and solving matters only digitally should be increased
“We should increase the authorities’ possibilities of processing and solving matters only digitally in Finland. The authorities should be able to make and send decisions only digitally to all those who can use digital services,” says Janne Viskari, Director General of the Digital and Population Data Services Agency.
“We should increase the degree of automation and enable more extensive automated decision-making while solving the related issues of responsibility and legal protection at the same time. Additionally, our society should strengthen the role of shared digital infrastructure and efficient basic registers and consider the cross-administrative impacts of digitalisation more effectively in legislation,” Viskari continues.
This is indicated in the Digihumaus 2021 report published by the Digital and Population Data Services Agency on 1 April 2022. The report presents four possible future scenarios that might happen in Finland in the future. The report also presents development proposals that could be used to respond to the societal challenges and trends of change in the near future by making better use of existing and new technologies and by developing administrative practices.
Scenarios help directing the digitalisation development
The scenarios until 2030 included in the Digihumaus report help anticipate future developments, direct the development of digitalisation, and build digital public services to support a smoother everyday life.
“The scenarios are not forecasts of the future, but possible and alternative future visions and descriptions of the operating environment. Instead of one certain truth, the right steps can usually be found between the different scenarios: all scenarios include features that will be realised,” Viskari continues.
The Digihumaus 2022 report, “Four scenarios for the future of digitalisation”, was released on Friday, 1 April 2022 at the Digihumaus webinar, focusing on digitalisation and organised by the Digital and Population Data Services Agency. The report is a continuity of the Digihumaus reports from the three previous years.
Additional information on the Digihumaus report
Digital and Population Data Services Agency, Director-General Janne Viskari, tel. +358 295 536 060 (communications helpline), [email protected]
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö