Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Digi- ja väestötietovirasto palvelee henkilöasiakkaitaan puhelimitse, verkossa ja paikan päällä. Käyntiasioinnin suosio on laskenut jo pitkään suhteessa muihin asiointikanaviin. Vuonna 2024 asioinnista noin 94 prosenttia tapahtui muiden kanavien kautta kuin käyntiasioinnissa.
Palvelutarve on keskittynyt suurimpiin kaupunkeihin
Viime vuoden aikana yli 60 prosenttia kaikesta Digi- ja väestötietoviraston käyntiasioinnista tapahtui Helsingissä. Myös muutoin asiointi keskittyi suuriin kaupunkeihin: kaikkiaan lähes 90 prosenttia käyntiasioinnista tapahtui 18 maakuntakeskuksessa sijaitsevassa toimipaikassa.
– Käyntiasiointipalvelujemme on nykyisessä taloustilanteessa perusteltua sijoittua jatkossa niille paikkakunnille, joilla on eniten palvelutarvetta, sanoo ylijohtaja Pekka Rehn Digi- ja väestötietovirastosta.
Digi- ja väestötietoviraston suunnitelman mukaan käyntiasiointipalvelua olisi tarjolla nykyisessä laajuudessaan kesäkuun loppuun asti. Sen jälkeen käyntiasiointipalvelua olisi tarjolla 18 maakuntakeskuksessa sijaitsevassa toimipaikassa. Osa näistä toimipaikoista alkaisi vielä vuoden 2025 aikana tarjota uudenlaista etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa asioinnin Digi- ja väestötietoviraston kanssa siten, että asiakaspalvelija sijaitsee eri paikkakunnalla.
– Suunnitelmamme mukaan paikan päällä voisi asioida kesäkuun 2025 jälkeen Digi- ja väestötietoviraston toimipaikoissa Helsingissä, Hämeenlinnassa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, Rovaniemellä, Seinäjoella, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Suunnitelman mukaan siirrymme tarjoamaan etäpalvelua vuoden 2025 lopussa pienimmän palvelutarpeen paikkakunnilla eli Hämeenlinnassa, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Mikkelissä ja Seinäjoella, Pekka Rehn kertoo.
Harva asia vaatii käyntiä paikan päällä virastossa
Useimmat asiat voi hoitaa ilman käyntiä Digi- ja väestötietovirastossa. Asiointimahdollisuuksia ja neuvontaa on tarjolla puhelimitse ja verkossa voi hoitaa useimmat asiat. Palvelut, jotka edellyttävät henkilökohtaista käyntiä paikan päällä ovat vihkiminen, tietyt julkisen notaarin palvelut ja ulkomaalaisten rekisteröinti. Vihkijän voi lisäksi tilata maksua vastaan haluamaansa paikkaan Suomessa.
Digi- ja väestötietovirasto on aiemmin tarjonnut tilapäisissä käyntiasiointitarpeissa pop up -palvelua, kun suurella asiakasjoukolla on ollut sama asiointitarve samanaikaisesti esimerkiksi oppilaitoksissa. Pop up -palvelua on tarkoitus jatkaa, jos sille on kysyntää.
Muutoksen taustalla valtionhallinnon säästöt
Valtionhallinnon säästöjen vuoksi Digi- ja väestötietoviraston toimintamenoihin käytettävä rahoitus on vuosina 2025–2027 noin viidenneksen pienempi kuin vuonna 2024. Muuttamalla palvelu- ja toimipaikkaverkostoa virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen suunnittelua on ohjannut palvelutarpeen arvioinnin ja valtionhallinnon säästöjen lisäksi myös valtion toimitilastrategia, jonka toteuttamiseen Digi- ja väestötietovirasto on sitoutunut.
Yhteistoimintaneuvottelut alkavat henkilöstön keskittämiseksi 12 paikkakunnalle
Digi- ja väestötietovirasto suunnittelee, että osana palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutosta viraston nykyinen henkilöstö sijoittuisi 12 paikkakunnalle, joita ovat Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Tampere, Turku ja Vaasa. Tästä johtuen virasto aloittaa yhteistoimintaneuvottelut. Suunnitelmaan ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Digi- ja väestötietovirasto tekee päätöksen palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksista yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä. Neuvottelut kestävät enintään kuusi viikkoa.
Lisätietoa:
Ylijohtaja Pekka Rehn
[email protected]
Digi- ja väestötietoviraston vaihde palvelee numerossa 0295 536 000.
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö