Ulkomailla myönnetty avioero 

Jos olet saanut lainvoimaisen avioeropäätöksen ulkomaisessa tuomioistuimessa, voimme tallentaa tiedon erosta myös Suomen väestötietojärjestelmään. Näin henkilötiedot pysyvät ajan tasalla ja asiointi Suomen viranomaisten kanssa on helpompaa. Jos olet Suomen kansalainen, sinulla on velvollisuus ilmoittaa tieto myönnetystä erostasi Suomen väestötietojärjestelmään. 

Ilmoituksen liitteeksi tarvitset ulkomaisen asiakirjan, kuten lainvoimaisen tuomioistuimen päätöksen tai väestötietojärjestelmästä saadun otteen. Asiakirja täytyy useimmiten käännättää ja laillistaa. Katso ohjeemme asiakirjojen laillistamisesta.   

Ruotsissa asuvat Suomen kansalaiset 

Ruotsin viranomaiset lähettävät automaattisesti tiedon avioerosta Suomeen, kun ero koskee Suomen kansalaista. Jos kuitenkin olet sekä Suomen että Ruotsin kansalainen, Ruotsi pitää sinua ainoastaan omana kansalaisenaan eikä ilmoita tietoja eteenpäin. Kaksoiskansalaisten täytyy siis itse huolehtia ilmoituksen tekemisestä. 

Tarvittavat asiakirjat

  • lainvoimainen tuomioistuimen päätös tai muu avioeron todistava asiakirja
  • tarvittaessa asiakirjan käännös tai EU-alueella Bryssel II a -asetuksen 39 artiklan mukainen liite 

Muista selvittää, täytyykö asiakirja laillistaa. Ainakin päätös ja joidenkin maiden väestörekisteriotteet täytyy laillistaa. Laillistustapa riippuu asiakirjan myöntäneestä valtiosta. 

Huomaa myös, että voimme hyväksyä vain suomen-, ruotsin- tai englanninkieliset asiakirjat. Muun kieliset asiakirjat sinun täytyy käännättää. Lue ohjeet asiakirjojen laillistamisesta ja käännättämisestä.

Toimi näin

 

1. Täytä alla oleva lomake.      

Ulkomailla annettu avioeropäätös

 

2. Selvitä, pitääkö alkuperäinen päätös tai väestörekisteriote laillistaa tai käännättää.     

  • Todistus tulee esittää joko alkuperäisenä tai oikeaksi todistettuna jäljennöksenä
    • Jos asiakirjaasi edellytetään laillistusta, tulee jäljennös pyytää laillistetusta asiakirjasta. Tämän jälkeen myös jäljennös laillistetaan.
    • Oikeaksi todistetun jäljennöksen voi antaa joko julkinen notaari tai sama viranomainen, joka on antanut alkuperäisen asiakirjan

 

3. Toimita asiakirjat näin:
A) Suomen edustuston kautta 

  • Jos olet Suomen kansalainen tai pysyvästi Suomessa asuva ulkomaan kansalainen
  • Muussa tapauksessa voit tiedustella edustustosta, onko asiakirjojen toimittaminen heidän kauttaan mahdollista

B) Postitse

  • Lähetä lomake ja asiakirjat osoitteeseen Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 00531 HELSINKI, FINLAND. Jos kotikuntasi on ollut ennen ulkomaille muuttoa Ahvenanmaalla, toimita asiakirjat Ahvenanmaan valtionvirastoon. 

C)    Tuomalla palvelupaikkaamme

HUOM. Sähköpostilla voi toimittaa ainoastaan sähköisiä asiakirjoja, jotka ovat varmistettavissa (ulkomaan viranomainen on myöntänyt asiakirjan alun perinkin sähköisessä muodossa). Myös sähköinen asiakirja tulee tarpeen mukaan laillistaa. Sähköinen asiakirja ei tarkoita skannattua asiakirjaa. 
Katso tarkemmat ohjeet asiakirjojen toimittamisesta.

 

4. Tiedustelut ja sähköpostiviestit eivät nopeuta ilmoituksen käsittelyä. Otamme sinuun yhteyttä, jos tarvitsemme lisäselvityksiä. Saat otteen väestötietojärjestelmästä, kun tietosi on tallennettu.  Tarkista, että tietosi on merkitty oikein. Jos emme jostain syystä merkitse väestötietojärjestelmään ilmoittamaasi tietoa, saat siitä päätöksen. Päätöksen liitteenä on ohje oikaisuvaatimuksen tekemiseen. 

Hinta

Maksuton

Katso myös 

Suomen kansalaiset voivat lähettää asiakirjat meille osoitteeseen: Digi- ja väestötietovirasto, PL 1003, 00531 HELSINKI, FINLAND tai asioida Suomen edustustoissa. Jos toimitat asiakirjat edustustolle edelleen lähetettäväksi meille, edustusto perii tästä palvelustaan hinnastonsa mukaisen maksun. 

Suomen edustustot 

Etkö löytänyt vastausta sivuiltamme?

Yhteystietomme:

Huomaathan, että löydät keskimääräiset käsittelyajat sivuiltamme.

Sähköposti

Käytä sähköpostin lähettämiseen Digi- ja väestötietoviraston turvapostia, jotta tietosi liikkuvat salatusti. Valitse turvapostissa vastaanottajaksi [email protected]

Lähetä sähköposti turvapostina

Puhelin

Neuvonta: 0295 536 320

Palveluajat: ma–pe 9–15