Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Registreringen av utlänningars personuppgifter har blivit snabbare när Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utvecklat sina verksamhetssätt och system. Numera kan man ansöka om personbeteckning och hemkommun på webben, vilket påskyndar handläggningen av ärenden och förbättrar uppgifternas riktighet. Efter att ha fyllt i webblanketten måste kunden i allmänhet ännu besöka myndigheten för att identifiera sig.
– Registreringen av uppgifter är mycket snabbare än tidigare. Om villkoren uppfylls kan vi nu ge personbeteckning och hemkommun under kundens besök, berättar ledande sakkunnig Maisa Gynther vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
– Vi tycker det är fantastiskt att kunna underlätta våra utländska kunders vardag genom att snabbt bevilja en personbeteckning och hemkommun. Detta är resultatet av flera års utveckling, tillägger Gynther.
Kunden kan få en personbeteckning i samband med sitt besök
Utfärdandet av personbeteckning i samband med ett personligt besök testades till en början vid några av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen, och i och med de positiva erfarenheterna etablerades verksamhetssättet. För närvarande kan den som bokat en tid och fyllt i webblanketten få en personbeteckning på 12 orter: Björneborg, Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Rovaniemi, Tammerfors, Uleåborg, Vasa, Villmanstrand och Åbo.
För att kunden ska kunna få personbeteckningen redan under besöket måste hen först lämna in sina uppgifter till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata med en webblankett och boka en tid på nätet. Dessutom ska villkoren för att få en personbeteckning uppfyllas. Personbeteckningen kan dock inte alltid utfärdas i samband med besöket, om ärendet kräver tilläggsutredning.
Webblanketten för att få en personbeteckning är tillgänglig för alla utlänningar och det krävs ingen stark autentisering för att fylla i den. Med samma blankett kan man begära hemkommun om sökanden tänker stanna i Finland i över ett år. Förutsättningarna för att få personbeteckning och hemkommun undersöks separat för varje kund.
När personbeteckningen och hemkommunen fås snabbt blir utlänningens vardag smidigare
En finländsk personbeteckning möjliggör många vardagliga ärenden, såsom uträttande av ärenden hos myndigheter, öppnande av bankkonto och utbetalning av lön. Förutom hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan en utlänning i vissa situationer få en personbeteckning hos Skatteförvaltningen eller Migrationsverket.
Man kan också ansöka om hemkommun på webben när personen har en personbeteckning och de lagstadgade villkoren för att få hemkommun uppfylls. För att få en hemkommun är det ofta dessutom nödvändigt att personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Man behöver inte ansöka om hemkommun, men den behövs till exempel för att man ska kunna få ett finländskt identitetskort eller studeranderabatt i kollektivtrafiken.
På webbplatsen får kunderna anvisningar om hur de ska agera enligt sin egen situation
Flera ändringar som förbättrar användarupplevelsen har gjorts på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats dvv.fi. I och med att webbplatsen blivit tydligare är det lättare för utländska kunder att hitta anvisningar för just den egna situationen. Genom att svara på frågorna på webbplatsen är det lättare för kunden att gå vidare mot rätt sätt att uträtta ärenden. Dessutom handleder de nya instruktionsvideorna kunderna i att ansöka om personbeteckning och hemkommun.
Mer information och instruktionsvideor: https://dvv.fi/sv/flytt-till-finland
Mer information: ledande sakkunnig Maisa Gynther, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn 0295 536 355, [email protected].
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö