Myndighetspost blir digital – Vad innebär det för organisationer inom den offentliga förvaltningen?
I Finland övergår man under de kommande åren till första hand digital myndighetskommunikation. Från och med början av 2026 kommer medborgare som uträttar ärenden digitalt i första hand att få myndighetspost digitalt. De medborgare som inte kan uträtta ärenden digitalt får även i framtiden myndigheternas meddelanden som papperspost, om de inte själva beslutar något annat.
Vad förutsätter ändringen?
Övergången till i första hand digital myndighetspost är en stor ändring både för den offentliga förvaltningens organisationer och för deras kunder.
I första hand digital myndighetskommunikation erbjuder medborgarna möjlighet att uträtta ärenden med förvaltningen oberoende av tid och plats.
Av organisationerna förutsätter ändringen förståelse och vision för hur Suomi.fi-meddelanden kan utnyttjas i organisationens verksamhet och hurdana ändringar som behövs i organisationens processer och system.
Hur bereds förändringen?
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata möjliggör ändringen genom att utveckla Suomi.fi-meddelandena så att de motsvarar kommande lagändringar och genom att stöda organisationer och medborgare i användningen av tjänsten Meddelanden.
Utvecklingsarbetet utförs på ett kundorienterat sätt i samarbete med medborgarna och de organisationer som använder tjänsten. För närvarande använder ca 1,4 miljoner finländare Suomi.fi-meddelanden. Efter lagändringarna kan antalet användare öka till cirka fyra miljoner.
”Genom ändringen strävar man efter årliga besparingar på över 50 miljoner euro i postningskostnader för organisationer inom den offentliga förvaltningen från och med början av 2026. Utöver den tekniska utvecklingen satsar vi i reformen på att medborgarna och organisationerna ska få tillräckligt med information om den kommande förändringen och dess konsekvenser. Vi beaktar också medborgarnas behov av digitalt stöd och strävar efter att förutse behoven. Vårt mål är att göra det smidigare att sköta ärenden med myndigheterna genom att öka antalet meddelanden som skickas via Suomi.fi-meddelanden. Då minskar också mängden papperspost. Ändringen lägger samtidigt grunden till en i första hand digital myndighetskommunikation”, berättar överdirektör Timo Salovaara.
Alla myndigheter behövs för ändringen – så här kan du delta
Hösten 2024 ordnar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata flera evenemang för organisationer inom den offentliga förvaltningen där man behandlar den kommande övergången till i första hand digital myndighetskommunikation.
Kom med på evenemangen, anslut dig till distributionslistorna för projektet Prioritera digitalt och bidra med ditt perspektiv i beredningen!
Anslut dig till distributionslistorna >>
Delta i våra evenemang!
Digital myndighetskommunikation – informationsmöten för välfärdsområdena 9.10.2024 kl. 15–16 och 22.10.2024 kl. 14–15
Vid dessa tillfällen berättar vi för välfärdsområdena om möjligheterna med Suomi.fi-meddelanden. Dessutom berättar vi
- vad i första hand digital myndighetskommunikation innebär
- vad som avses med myndighetspost
- hurdant stöd som planeras för välfärdsområdena
Evenemaget är på finska.
Möte för informatörer för projektet Prioritera digitalt 31.10.2024: Myndighetspost blir digital – Hur kommunicerar vi om förändringen tillsammans?
Under mötet för informatörer för organisationer inom den offentliga förvaltningen berättar och diskuterar vi om
- vad i första hand digital myndighetskommunikation innebär och vem förändringen gäller
- hur ändringen påverkar vardagen för organisationer inom den offentliga förvaltningen och deras kunder
- hur den offentliga förvaltningens informatörer och kundservice kan främja förändringen tillsammans
- hurdant stödmaterial som konkret skulle hjälpa i kommunikationen om förändringen
Evenemanget är avsett för dem som ansvarar för kommunikationen och kundupplevelsen hos organisationer inom den offentliga förvaltningen som redan nu eller i framtiden utnyttjar Suomi.fi-meddelanden.
Evenemaget är på finska.
Informationsmöten om Suomi.fi-meddelanden
Hösten 2024 ordnar Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata månatliga informationsmöten om Suomi.fi-meddelanden.
Under evenemangen berättar vi om Suomi.fi-meddelanden och vilka möjligheter tjänsten erbjuder er organisation, hur tjänsten utvecklas och hur tjänsten tas i bruk.
Evenemagen är på finska.
- 10.10. 2024 kl 10.00–11.15:
Anmäl dig till evenemanget >>- Temat är "Hur införandet av Suomi.fi-meddelanden kommer att förändra processerna i din organisation"
- 21.11.2024 kl 10.00–11.15:
Anmäl dig till evenemanget >>
- 19.12.2024 kl 10.00–11.15:
Anmäl dig till evenemanget >>
Kontakta experterna inom projektet Prioritera digitalt!
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, ledande sakkunnig, projektchef Annette Hotari, tel. 0295 535 028, [email protected]
Stöd för införandet och ändringar in organisationer:
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, specialsakkunnig Mirva Gullman, tfn 0295 535 229, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Vad är det frågan om?
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Detta förutsätter att lagstiftningen ändras så att digital myndighetskommunikation blir den primära kanalen för dem som har möjlighet till det.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt förverkligar målet i statsminister Orpos regeringsprogram att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. Projektet är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
I och med kommande lagändringar kommer medborgare som uträttar ärenden digitalt i första hand att få myndighetspost digitalt. De medborgare som inte kan uträtta ärenden digitalt får även i framtiden myndigheternas meddelanden som papperspost, om de inte själva beslutar något annat. Mottagningen av elektroniska meddelanden kan avslutas med en egen anmälan, varefter myndighetsmeddelanden skickas till personen i fråga igen per papperspost.
Läs mer om projektet Prioritera digitalt:
- Palvelut henkilöasiakkaille
- Muutto
- Tarkasta omat henkilötietosi
- Tilaa todistus väestötietojärjestelmästä
- Nimenmuutos
- Edunvalvontavaltuutus ja varautuminen
- Aikuisen edunvalvonta
- Näin haet itsellesi edunvalvojaa
- Näin ilmoitat edunvalvontaa tarvitsevasta henkilöstä
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Päämiehen toimintakelpoisuuden rajoittaminen
- Milloin edunvalvonta päättyy?
- Tietoa päämiehen läheisille
- Poissa olevan henkilön tai omaisuuden tulevan omistajan etujen valvominen
- Alaikäisen omaisuuden edunvalvonta
- Milloin alamme seurata alaikäisen omaisuuden hoitoa
- Tietoa edunvalvojille
- Alaikäisen edunvalvojan tehtävät
- Milloin edunvalvoja tarvitsee luvan?
- Milloin alaikäinen tarvitsee edunvalvojan elatusapuasiaa varten
- Milloin edunvalvoja tarvitsee sijaisen?
- Ohjeita leskeksi jääneelle lasten huoltajalle
- Usein kysyttyä alaikäisen edunvalvonnasta
- Lapsen syntymä ja adoptio
- Avioliitto ja parisuhde
- Kuolema ja perunkirjoitus
- Ulkomaalaisena Suomessa
- Ulkomaalaisen rekisteröinti väestötietojärjestelmään
- Opiskelijan opas
- Kotikunta
- Perhesuhteet ja siviilisääty
- Ulkomaalaisen muutto Suomeen, Suomessa ja Suomesta
- Ohjeita Ukrainasta saapuville
- Інструкції для українців
- Erityisasiantuntijoiden ja kasvuyrittäjien pikakaista
- Työntekijän opas
- Laillistamisohje
- Ulkomaisten asiakirjojen toimittaminen
- Julkisen notaarin todistamispalvelut
- Kansalaisuus
- Sukupuolen vahvistaminen
- Uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys
- Vaalit, äänioikeus ja kansalaisaloite
- Kaupanvahvistus
- Lahjailmoituksen rekisteröinti
- Kansalaisvarmenne ja sähköinen henkilöllisyys
- Palvelut organisaatioasiakkaille
- Varmenteet, kortit ja leimat
- Väestötietopalvelut
- Väestötietojärjestelmän ylläpito
- Maistraattirekisterien hakupalvelut
- Otteet rekistereistä
- Digiturvapalvelut
- Digituki
- Suomi.fi-palvelut
- Digitalisaatiota edistävät palvelut
- Julkisen notaarin palvelut
- Kaupanvahvistus
- Vihkimisoikeus
- Ohjeet hyvinvointialueille
- Finnish Authenticator -tunnistuspalvelu
- Avoin data
- Verkkoasiointi
- Tietoa virastosta
- Digi- ja väestötietovirasto
- Meille töihin
- Asioi sähköisesti
- Yhteystiedot
- Ajankohtaista
- Digi- ja väestötietovirasto sosiaalisessa mediassa
- Yleistiedoksiannot ja kuulutukset
- Automaattinen ratkaisumenettely
- Laatupolitiikka
- Asiakkaiden yhdenvertaisuussuunnitelma
- Tietosuoja
- Medialle
- Esitteet ja julkaisut
- Väestötietojärjestelmä
- Hankkeet
- Ennakointi ja tutkimusyhteistyö